onsdag 5. november 2008

Nå har jeg prøvd å justere hvitbalansen + justert på shadow/highlights.
Ble det bedre nå?
Garden Angel






Fikk jeg det riktig her nå tro? Vi prøver:)


V2. Juster hvitbalanse by bluesy John.



Ver 1322547 ved RuneE. Jeg var så misfornøyd med mitt første forsøk, og da jeg oppdaget at jeg hadde tatt utgangspunkt i feil fil, prøvde jeg på nytt (og strøk det gamle). I forgrunnen har jeg minsket blått og øket litt for grønt. Jeg har også skjerpet bilde noe. I øverste del har jeg senket blåtonen og lysnet det hele.

Nå får ikke jeg til mer.

43 kommentarer:

Garden Angel sa...

Sukk...ikke nå heller???
Tror jeg trenger litt hjelp her..
Har lest "hvordan legge ut bilde riktig"!
Har jeg krympet bildet for mye til at det kan vises i stort? Eller hva?
Det kan jo forstørres ved å klikke på det da men...
Nei...jeg får nok vente på hjelpen;)

Rune Eide sa...

Hei og velkommen!

Nydelig bilde fra et nydelig område!

Jrg har ordnet på størrelsen for deg. Det har vært et problem for oss da systemet ble endret like etter at vi startet. Borte til høyre i sidefeltet finner du mer om emnet. Har du spørsmål så bare skriv!

MVH
RuneE

Garden Angel sa...

Nå skjønner jeg ikke bæra her???
Da jeg trykket på refresh ble bildet stort, men det ble strukket i høyden???

Rune Eide sa...

Jeg må jo bare beklage en liten (tyrk-leif) da jeg korrigerte størrelsen - men nå burde begge være OK. Prøv F5 eller Ctrl+R

Garden Angel sa...

Ok, da skjønner jeg;) flirer:))
Men ble det ikke litt feilproposjonert nå da?
Eller er det bare i mine øyne?
Ser ut som det er smalere og høyere enn det skulle?
Men takk for hjelpen:)

Garden Angel sa...

Tusen takk Rune!
Nå ble det øverste bra iallefall!
Jeg kommer vel inn i dette etterhvert, får jeg håpe!
Ha en fin dag!

Rune Eide sa...

Etter å ha sjekket bildet "som ligger bak" og størrelsen på det, skal det være riktig. Det eneste som er gjort er at jeg satt bredden til 800 px, som er vår "standard". Du hadde 927. Høyden er justert forholdsmessig

Det skal ikke være enkelt!

Unknown sa...

Hei og velkommen!
Dette var et meget flott motiv.
Det er vel enten Lofoten eller Vesterålen vi ser i bakgrunnen.

Nå er jo Sortland kjent for å være den blå byen. Jeg syntes kansje det er en tanke for mye blått i bilde. Det er ikke uvanlig at kameraet bommer litt på hvitbalansen. Hvis jeg ikke husker feil så bruker du Photoshop, prøv å juster hvitbalansen litt å se hva du selv kommer frem til.

Randi sa...

Næmmen se her....er jo hage engelen vår!! så utrolig moro at du ble med! du er jo bare superflink til å ta bilder.
jeg er ikke helt enig med John...*sjokk* ;-)
jeg likte den blå disen, men jeg ville gjort fjellene skarpere...aner ikke om det går an, men de fjellene er jo så majestetiske at de skulle ruvet litt mer....syns jeg.

Garden Angel sa...

Jeg skal prøve meg litt frem i photoshop;)
Men faktisk så var det EKTE synet ganske likt bildet sånn det vises her...
Det var det jeg synes var så spesielt at jeg bare måtte stoppe for å knipse dette bildet..
Og lysskinnet i vannet så nesten ut som sølvstriper.
Så kameraet bommet nok ikke sååå veldig. Men jeg skal prøve meg litt frem;)Takk for tipset!
*****************************
Jeg er kanskje litt rar Randi, men jeg liker at noe i bildet er litt dusere enn annet, sånn som fjellene her. Da blir de liksom bare en fin bagrunn for resten av bildet:)
Vet ikke om jeg klarer å få fjellene skarpere frem i photoshop, siden det var veldig tåke på bildet, som gjør at det ble veldig blått.
Men jeg kan jo prøve selvfølgelig:)

Unknown sa...

Du har hadde muligens vært for lenge i Sortland ;) Neida jeg tviler ikke på det du så.
Det jeg tok utgangs punk i var blikk taket på det sjø huset. Regnet med at det var rusten og da litt rødlig. Hvis jeg får lov å justere på det og legge det ut på nytt så si ifra.

Randi sa...

Du er da vel ikke rar..:-) vi ser jo ting forskjellig og jeg likte bildet ditt kjempegodt!! med dus blåfarge.:-)

Lene sa...

Vakkert, vakkert, og jeg lengter nordover. Ja, jeg ser blåtonen, men her synes jeg det er helt riktig og bare nydelig. Presis hva jeg assosierer med Sortland - den blå byen :)

Velkommen hit - gleeeder meg masse til dine bidrag :)

Garden Angel sa...

Ja bare juster du John:)
Jeg er ikke så dreven i photoshop heller jeg.., så nå sitter jeg her og river meg i håret over at jeg ikke helt får det til...iiik
Så vær så god!!!
Men hehe
Jeg må si at etter å ha lekt meg litt i P.S. nå, så ble bildet her såå mye blassere...flirer
****************************
Randi, jeg ble ikke fornærmet eller noe altså:)
Fint med nye vinklinger;)
Prøvde virkelig å få frem fjellene bedre her, men aaaarg:( Får det ikke til....!
Må prøve mer:)
*****************************
Heeei Lene!
Takker så mye:)
Som sagt...jeg er en skikkelig amatør!!!
Så jeg må nok leke meg mye i photoshop for å få til dette her!
Men gøy å lære litt fra andre som kan mer:)
Blir gøy!

Garden Angel sa...

Forresten John..
Du har helt rett!
Taket var rustent! Godt observert;)
Uff...kommer aldri til å tørre å be dere hjem til oss, så observant som du er...hahaha

Lene sa...

Latterbrøøøøøøøl i stua her ;))

Rune Eide sa...

For oss andre som ikke er helt inne i diskusjonen - er noen av bildene endret, eller er det bare Bluesy John som har fått hikke?

Lene sa...

Hahahahaha!! Søren, jeg er akkurat på tur ut døra her - nå som det begynner å bli så moro ;) Bluesy John skal bare hikke ferdig, så dukker han vel snart opp ;)))

Unknown sa...

Rune, jeg har lagt ut en redigert versjon hvor jeg har justert hvitbalansen litt.

Garden Angel, har du skalert ned bilde mye ? Det ble på en måte litt digitalisert/mosaik i det når jeg testet å justere på det.
Dette kan ha noe med måten du lagrer bilder på.

Rune Eide sa...

Blusey John er nok inne på noe, men nå fikk vi en litt snodig rød/magenta effekt på høyre og venstre side.

Det spørs om den opprettingen må gjøres på en kopi av originalen.

Anne-Berit sa...

Dette var såå gøy å følge med på,jeg ser og studerer og ler for meg selv her.Uansett,velkommen i klubben fra meg og!Hilsen enda en amatør:o)

Unknown sa...

Ja det vil nok jeg også tro Rune, for et eller annet rart var det med dette. Fikk en slik effekt som man får hvis man blåser opp et bilde for mye, det ble mosaikk.
Jeg så at det ble fiolett på sidene.
Dette kan vel også komme fra objektivet?

Garden Angel sa...

John: Det er skalert fra 2896x1944
til 927x622....
Hvordan da mener du...med måten jeg har lagret bildet på?

Hei Anne-Berit!
Tusen takk:)
Ja her er det tenna i tapeten og hæla i taket hahaha
Neida:)
Spennende å lære litt nytt!
Jeg er heelt grønn(",)

Garden Angel sa...

John...litt streng her nå!!!
Du kan godt mobbe meg, men objektivet mitt????
Nå går du for langt her altså:(

Unknown sa...

Lagringen av bildene som du sier ser jo greit ut, nå er ikke jeg vant til å bruke PS. Der er nok Rune den rette til å forklare den prosessen.

Når jeg justerte opp hvitbalansen i bilde så ble det litt fiolett på sidene, og dette kan kansje komme fra objektivt/linsa du bruker. Er ikke sikker på om det er dette som heter kromatisk aberrasjon.
Her er en liten forklaring på fenomenet. (klipp og lim)

Kromatisk abberasjon (fargeavvik) er et stort problem for de fleste digitale kameraer. Problemet viser seg særlig i grenseområdet mellom mørke kanter mot sterkt lys.
Kromatisk aberrasjon opptrer på mørke kanter i motivet mot sterkt lys, f.eks. motlys fra lys himmel. Kantene har en rand med rødt eller blå/fiolett skjær. Dette vises nesten ikke på bildet med første blikk, men kommer først til syne når man forstørrer opp bildet.

Garden Angel sa...

Ops....nå ble det stille her..
Bare tulla(",)
hehe
Men når jeg blåser opp bildet, blir det jo ikke rødt hos meg?

Garden Angel sa...

Ok!
Nå har jeg prøvd å justere hvitbalansen litt + justert på shadow/highlights..
Ble det noe bedre tro?

Unknown sa...

Ja det ble stille, du skremmer jo vette av folk ;)

Fordelen er jo at du sitter å justerer på bilde ditt i full størrelse (orginalen) og jeg justerte på den nedskalerte versjonen som er lagt ut her.

Hvis du har justert litt selv så er det bare å legge det ut i det samme innlegget som versjon 3-4 osv.

Unknown sa...

GA, ja jeg syntes dette ble bedre enn den første versjonen.
Du har fått lysnet skyggene, båten kom mere til syne bl.a og gresset ble lysere og mere fremtredende i forgrunnen. Bilde virker skarpere også.

Randi sa...

Det ble perfekt.

Garden Angel sa...

Tusen takk!
Og takk for hjelpen med forstørrelsen av bildet her på siden:) Hva gjør jeg galt?

Skal prøve videre i P.S men nå må jeg male mer før penselen tørker;)
Blir jo så ivrig her vet du:))
Takk for all hjelp:)
Og ps..ikke ta meg så høytidelig når jeg tøyser litt;)
Sånn er jeg bare...latteren sitter løst:)

Rune Eide sa...

Her kan man knapt gå på toalettet før alt er snudd opp ned.

Men John har rett i det med lagring etc. Jeg ser på din siste versjon at du fremdeles har noe blåstikk. Hadde du brukt en RAW-fil hadde det vært noe lettere å justere fargetemperatur. Jeg ser heller ikke noen umiddelbar løsning uten din opprinnelige JPG. Nå kan det være at noe av det vi ser på høyre og vestre side faktisk er to regnbyger!

Jeg har hevet det over i PS, men kan ikke love noe.

Unknown sa...

GA, det er tre ting som må endres i denne HTML koden. Man må sette høyde og bredde på bilde og så må man endre den s400 til s800.
Her har jeg klippet ut dette fra ditt bilde.
width: 800px; height: 537px;
Dvs at ditt bilde er 800px bredt og 537px høyt.
Det som kan være litt vrient er å finne ut hvor stort bilde ditt er.
Du kan f.eks publisere det først uten å gjøre endringer, så klikker du på bilde for å se det stort, så høyre klikker du på det og velger egenskaper i nettleseren, da får du opp et popup vindu med dataene på bilde. Så kan du gå inn å legge inn de riktige verdiene for høyde og bredde.

Når det gjelder lagringen/nedskalerinen i Photoshop så er Rune den rette til å forklare det. Jeg bruker Photoshop Lightroom som har mye av det samme som PS men alikevel såpass foskjellig til at jeg ikke kan forklare deg det. :)

Garden Angel sa...

Heisann Rune!
Ja her skjer det mye:)

Jeg tar nok altfor mange bilder til å bruke RAW-fil som du snakker om...Da hadde mannen begynt å svette her;)
Pc`n hadde gått nedenom og hjem...hehe

Dette blir jo bare mer og mer spennende dette her!
I`m watching and learning:)
Det første bildet jeg la ut hadde jeg ikke justert noe på Rune.
Det var vel det du brukte?!

John: Jeg tror jeg skjønner hva du mener!
Skal prøve det neste gang jeg legger ut et bilde her:)
Takk!

Unknown sa...

Får du det ikke til så retter en av oss det opp når vi ser det. Mao ingen grunn til panikk :)

PS. Da tar du deg en tur bort på Lefdal og kjøper deg en ekstern USB harddisk og plugger inn. En 500GB disk får du nesten kastet etter deg.
Mulig at du må handle de neste lysstakene på Fretex i stede for på Candle Art. Haha. Der fikk du igjen.

Garden Angel sa...

Ja der traff du spikeren på hodet John....au!
Vi har en ekstern også, men den tror jeg bare er på 250..

Da vet jeg hva jeg bør titte etter på januarsalget;) hehe

Tusen takk til både deg John og til deg Rune, for all hjelp ikveld!
Det setter jeg stor pris på!
Natti natt(",)

Pernille sa...

Heisan Garden Angel. Så morsom at du joina oss:) Jeg syns bildet ditt er nydelig og jeg liker de duse fjella. No er vi nok forskjellig og med ulik smak. Men hvorfor endre så mye på dette? Jo det er morsomt å lære, det er jeg enig i. Men jeg syns egentlig at orginalen er best. Og blåfargen på nauste? Ja var det ikke slik i virkeligheta? Vakkert uansett:)

Unknown sa...

Kunsten er jo å slette litt bilder også :) Regner med at du er som mange andre, tar ørti bilder av samme objekt før du er fornøyd.

Natti.

Ivar Østtun sa...

Velkommen i klubben. Jeg ville ikke gjort de endringen som Rune og John har gjort. Synes blåtonen gjør seg i dette bildet. Bra!

Rune Eide sa...

Det er bra det er uenighet her - det skaper diskusjon - og det er diskusjonen vi lærer av.

Jeg har lært mye.

PS ZZZZZZZZZZZZZ

Lars Andreas Dybvik sa...

Hei!

Jeg syns blåtonen er avgjørende, den må være der. Den siste utgaven der skyggene er lettet opp syns jeg er helt super. Flott bilde!

Garden Angel sa...

Hei Ivar Ivrig og Studio natura!
Tusen takk!
Egentlig liker jeg veldig godt blåtonen i bildet selv:)
Det var noe med fargen og lyset denne dagen som ble så blått.
Den blå timen kanskje? Hehe

Men det er jo gøy å få flere synspunkter på bildet, og ikke minst lære noe om justeringer av div.
Så uansett er dette veldig artig:)
Kan nok lære mye her!
Ha en fin dag alle sammen(",)

esnorway sa...

fint bilde til slutt