Velkommen til Norsk Nettfoto! Vi er en blogg ment for fotoamatører som liker å lære mer - liker å leke med kameraet. Vi er medlemsbasert, men er av tekniske grunner begrenset til 100 stykker. Er du ny her, ber vi deg lese gjennom de "røde" punktene i sidefeltet til høyre før du går videre. Der får du vite det du trenger for å bli medlem og hvordan vi gjør tingene. Kos deg!
Jeg liker bilder av slike "endeløse" alleer som forsvinner inn i "evigheten" og elsker å ta dem selv. Bilen i det fjerne gir "litt liv slik jeg ser det. Her er det store kontraster aom synes godt i varetatt. Så får det væer en smakssak om en ville vinklet kamers en smule mer nedover (ville bl.a. flyttet horisonten opp)
Har veldig sansen for slike bilde kor ein ser til "verdas ende". Det gjer ein fin effekt at du tar det frå eine fortauet og ikkje midt i vegen. Fint komponert etter mitt auga.
Rune, jeg kan prøve å beskjære det det i toppen for å se om det gir litt av det du tenker på.
Randi. Grunnen er at denne allèen var ganske gjenngrodd i toppen og det var lite lys der pluss at det var på kvelden. Jeg har bruke iso800, lav blender f/5 for å få mest mulig lys, men alikelvel ble lukker tiden 1/40 sekund og på så lave lukker tider er det fort gjor å få uroligehter som igjen gir uskarpe bilder. Jeg bruker ofte dette da det er fort gjor å få uroligheter i kamera i det du trykker på utløser knappen. Her var det såpass mørk at stativet fint kunne vært brukt også.
Prikken over i'en er bilen i enden av allên. Øynene dras mot den. Jeg likte godt det mørke nederst og så lyset i trærne. Kan se og "føle" at dette er på kveldstid.
Hvordan klarer du å bruke snorutløser uten stativ - legge kamera på en "erterpose"?
Når man først diskuterer alternativer ISO 1600 og samme blender og 1/125? Med så fargerik bakgrunn ville ikke støyen fra chipen vært noe problem etter min menig.
:) Har hørt om ertepose varianten. Nei jeg bruker fjernutløseren håndholdt, kamera holder jeg i høyre hånd på normaltvis og snora med utløserkanppen i venstre hånd. Dette er nok bare en vane jeg har lagt meg til, men jeg innbilder meg at ved å slippe å trykke på utløserknappen på kamera i skudd øyeblikket så får jeg skarpere bilder.
Ja jeg kunn nok ha brukt enda høyere iso også, men jeg bruker så lav iso som overhode er mulig da jeg syntes bildene mister mye av gløden ved høy iso.
Jeg har ikke bevist endret ISO når jeg har fotografert, det kommer vel mest av at det er kun det siste halve året at jeg er blitt mere opplyst om fotokunsten og det å tenke motiv og slike ting. Men det som jeg synes er litt vanskelig er når det blir lyse og mørke partier slik som i dette bildet. Hvordan unngår jeg at det mørke blir svart og det lyse blir hvitt?
Ivar, jeg er ingen reser på dette selv. Den rette til å svare er vel din kollega. Men jeg kan jo prøve meg og fortelle litt hvordan jeg tenker og gjør når jeg er ute å knipser.
Først, Iso er films følsomhet for lys. Så det skulle vel da bli bilderikkens følsomhet for lys på DSLR. Jeg bruker mitt kamera på "A" dvs at jeg bestemmer iso, blender f/, mens kameraet tar seg av lukkertiden. Jeg har stort sett alltid kameraet still på sentrums veid lysmåling og fokus. Det jeg må konsentrere meg om da er at ikke lukkertiden blir for lav slik at jeg klarer å holde kamera rolig nok til at bilde blir skarpt. Jeg prøver å bruke lavest mulig iso da dette gir best resultat. Bedre farger, mindre farge støy osv. Ser jeg at lukkertiden blir for lav, så justerer jeg enten opp isoen eller vurderer om jeg kan gå ned noen hakk på blenderer slik at objektivet slipper inn mere lys. Det igjen vil da kanskje gå utover dybdeskarpeten. Man må da vurdere hvert enkelt tilfelle og hva slags motiv man skal ta bilde av.
Når jeg skal ta bilde av noe med veldig stor kontrast, så vurderer jeg lyset, retter kameraet mot det jeg mener er riktig, låser så lysmåleren, retter kamera tilbake på motivet å skyter. På Nikon heter denne knappen AE-L (auto exposure lock). Hvis resultatet er på trynet prøver jeg meg mot noe annet som har en annen lysverdi.
Men uansett så klarer ikke et kamera og fange hele skalaen fra sort til hvit. Mener det er 7 til 10 eksponerings trinn det klarer.
Bruker AE-L selv, men har valgt å bruke M. Men ble fristet til å prøve å bruke A for å se om jeg merker noe forskjell. Bruker sentrunmsdominert selv. Takker for tipset.
Ivar er inne på et vanskelig emne å forklare og som det helt sikkert er skrevet en masse om. Jeg satt nettopp i badekaret og leste om det samme i en bok og har også fått det nøye beskrevet av profesjonelle folk. Svaret heter "å eksponere mot høyre" - dvs å la histogrammet ligget i den øvre del av skalaen slik at du kan dra de mørke delene ned igjen. Det er her du har minst å gå på. Boken jeg holder på med heter "Digital fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft og er nettopp kommet ut i nytt opplag. Jeg kjøpte den på nettet. Den er skrevet for folk som oss.
Men jeg føler meg ikke kompetent i øyeblikket til å ta en kort og forståelig gjennomgang. Vår residente guru kan kanskje det?
Nå er dere veldig kameraspesifikke (ting heter forskjellig på ulike kkameraer - til og med på ulike modeller), men personlig har jeg brukt lukkerprioritering som standard, men prøver blenderprioritering ved næropptak.
Når det gjelder eksponering harjeg fire muligheter evaluert gjennomsnitt, to versjoner av sentrumsvektet, og spot. Etter hvert har jeg havnet på sentrumsvektet som fungerer svært bra oftere enn du tror og spot for de vanskelige. Da prøver jeg å finne et sted i bildet som har den belysning og gråhet som er riktig (ideelt 18% grått = lys stein), låser eksponering og setter i gang. Dette kan også godt gjøres manuelt - ofte bedre.
Ja dette er også viktig, det som Rune hadde lest om i badekaret :) Hvis du har den muligheten på D70s at du kan se histogrammet på skjermen etter at du har tatt et bilde. Du må du nesten se etter i manualen. Penget med det er at du kan se når du har eksponert optimalt. Dvs at kurven skal klatre så vidt opp på høyre side av skalaen.
Det ser ut som om vi med flere må sanke inn info og legge det på tips og triks siden. Det er mye nyttig man kan lese seg til, praktiser og bli bedre på.
Må vel legge til at dette gjelder når man tar bilder i RAW filformatet. Ved jpg så vil nok bildene bli utbrent i høylysene. Dette er en fordel ved RAW at man har mere å gå på.
Joda jeg ser Histogrammet. Og jeg tar RAW-bilder. Så spørs det om det har noe å si nede på mitt nivå, om det er RAW eller JPG. Men men , moro å være litt nerdete også da :-)
16 kommentarer:
En flott allè og ett flott bilde.
Bra dybde i bildet.
Dybden forsterkes med skyggene i front og lyset bakerst.
Den virker nesten uendelig.....
Jeg liker bilder av slike "endeløse" alleer som forsvinner inn i "evigheten" og elsker å ta dem selv. Bilen i det fjerne gir "litt liv slik jeg ser det. Her er det store kontraster aom synes godt i varetatt. Så får det væer en smakssak om en ville vinklet kamers en smule mer nedover (ville bl.a. flyttet horisonten opp)
Har veldig sansen for slike bilde kor ein ser til "verdas ende". Det gjer ein fin effekt at du tar det frå eine fortauet og ikkje midt i vegen. Fint komponert etter mitt auga.
Her føler jeg at jeg stuper inn i bildet...jeg daler nedover og innover,du er ekspert på dette du John.
Men hvorfor snorutløser?
Hei og takk for kommentarene.
Rune, jeg kan prøve å beskjære det det i toppen for å se om det gir litt av det du tenker på.
Randi. Grunnen er at denne allèen var ganske gjenngrodd i toppen og det var lite lys der pluss at det var på kvelden. Jeg har bruke iso800, lav blender f/5 for å få mest mulig lys, men alikelvel ble lukker tiden 1/40 sekund og på så lave lukker tider er det fort gjor å få uroligehter som igjen gir uskarpe bilder.
Jeg bruker ofte dette da det er fort gjor å få uroligheter i kamera i det du trykker på utløser knappen.
Her var det såpass mørk at stativet fint kunne vært brukt også.
Prikken over i'en er bilen i enden av allên. Øynene dras mot den. Jeg likte godt det mørke nederst og så lyset i trærne. Kan se og "føle" at dette er på kveldstid.
Hvordan klarer du å bruke snorutløser uten stativ - legge kamera på en "erterpose"?
Når man først diskuterer alternativer ISO 1600 og samme blender og 1/125? Med så fargerik bakgrunn ville ikke støyen fra chipen vært noe problem etter min menig.
Et mektig bilde ble det uansett. Vi flisspikker.
:) Har hørt om ertepose varianten.
Nei jeg bruker fjernutløseren håndholdt, kamera holder jeg i høyre hånd på normaltvis og snora med utløserkanppen i venstre hånd.
Dette er nok bare en vane jeg har lagt meg til, men jeg innbilder meg at ved å slippe å trykke på utløserknappen på kamera i skudd øyeblikket så får jeg skarpere bilder.
Ja jeg kunn nok ha brukt enda høyere iso også, men jeg bruker så lav iso som overhode er mulig da jeg syntes bildene mister mye av gløden ved høy iso.
Jeg har ikke bevist endret ISO når jeg har fotografert, det kommer vel mest av at det er kun det siste halve året at jeg er blitt mere opplyst om fotokunsten og det å tenke motiv og slike ting. Men det som jeg synes er litt vanskelig er når det blir lyse og mørke partier slik som i dette bildet. Hvordan unngår jeg at det mørke blir svart og det lyse blir hvitt?
Ivar, jeg er ingen reser på dette selv. Den rette til å svare er vel din kollega. Men jeg kan jo prøve meg og fortelle litt hvordan jeg tenker og gjør når jeg er ute å knipser.
Først, Iso er films følsomhet for lys. Så det skulle vel da bli bilderikkens følsomhet for lys på DSLR. Jeg bruker mitt kamera på "A" dvs at jeg bestemmer iso, blender f/, mens kameraet tar seg av lukkertiden. Jeg har stort sett alltid kameraet still på sentrums veid lysmåling og fokus.
Det jeg må konsentrere meg om da er at ikke lukkertiden blir for lav slik at jeg klarer å holde kamera rolig nok til at bilde blir skarpt. Jeg prøver å bruke lavest mulig iso da dette gir best resultat. Bedre farger, mindre farge støy osv. Ser jeg at lukkertiden blir for lav, så justerer jeg enten opp isoen eller vurderer om jeg kan gå ned noen hakk på blenderer slik at objektivet slipper inn mere lys. Det igjen vil da kanskje gå utover dybdeskarpeten. Man må da vurdere hvert enkelt tilfelle og hva slags motiv man skal ta bilde av.
Når jeg skal ta bilde av noe med veldig stor kontrast, så vurderer jeg lyset, retter kameraet mot det jeg mener er riktig, låser så lysmåleren, retter kamera tilbake på motivet å skyter.
På Nikon heter denne knappen AE-L (auto exposure lock).
Hvis resultatet er på trynet prøver jeg meg mot noe annet som har en annen lysverdi.
Men uansett så klarer ikke et kamera og fange hele skalaen fra sort til hvit. Mener det er 7 til 10 eksponerings trinn det klarer.
Dette kan da løses ved å bruke HDR teknikk.
Nok et kapittel med vrang lære ;-)
Bruker AE-L selv, men har valgt å bruke M. Men ble fristet til å prøve å bruke A for å se om jeg merker noe forskjell. Bruker sentrunmsdominert selv.
Takker for tipset.
Ivar er inne på et vanskelig emne å forklare og som det helt sikkert er skrevet en masse om. Jeg satt nettopp i badekaret og leste om det samme i en bok og har også fått det nøye beskrevet av profesjonelle folk. Svaret heter "å eksponere mot høyre" - dvs å la histogrammet ligget i den øvre del av skalaen slik at du kan dra de mørke delene ned igjen. Det er her du har minst å gå på. Boken jeg holder på med heter "Digital fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft og er nettopp kommet ut i nytt opplag. Jeg kjøpte den på nettet. Den er skrevet for folk som oss.
Men jeg føler meg ikke kompetent i øyeblikket til å ta en kort og forståelig gjennomgang. Vår residente guru kan kanskje det?
Nå er dere veldig kameraspesifikke (ting heter forskjellig på ulike kkameraer - til og med på ulike modeller), men personlig har jeg brukt lukkerprioritering som standard, men prøver blenderprioritering ved næropptak.
Når det gjelder eksponering harjeg fire muligheter evaluert gjennomsnitt, to versjoner av sentrumsvektet, og spot. Etter hvert har jeg havnet på sentrumsvektet som fungerer svært bra oftere enn du tror og spot for de vanskelige. Da prøver jeg å finne et sted i bildet som har den belysning og gråhet som er riktig (ideelt 18% grått = lys stein), låser eksponering og setter i gang. Dette kan også godt gjøres manuelt - ofte bedre.
Ja dette er også viktig, det som Rune hadde lest om i badekaret :)
Hvis du har den muligheten på D70s at du kan se histogrammet på skjermen etter at du har tatt et bilde. Du må du nesten se etter i manualen. Penget med det er at du kan se når du har eksponert optimalt.
Dvs at kurven skal klatre så vidt opp på høyre side av skalaen.
Det ser ut som om vi med flere må sanke inn info og legge det på tips og triks siden.
Det er mye nyttig man kan lese seg til, praktiser og bli bedre på.
Må vel legge til at dette gjelder når man tar bilder i RAW filformatet.
Ved jpg så vil nok bildene bli utbrent i høylysene.
Dette er en fordel ved RAW at man har mere å gå på.
Joda jeg ser Histogrammet. Og jeg tar RAW-bilder. Så spørs det om det har noe å si nede på mitt nivå, om det er RAW eller JPG. Men men , moro å være litt nerdete også da :-)
Legg inn en kommentar