mandag 27. oktober 2008

Humlesnurr

Humlesnurr

Til minne om en fantastisk sommer.

En humle som landet på rekkverket på altanen. Jeg hadde tilfeldigvis kamera innen rekkevidde og knipset i vei. Jeg har fått kritikk tidligere på at at bildet er litt uskarpt, men til mitt forsvar så vil jeg bare si at hvor lang tid har man på seg egentlig til å fange dette insektet med linsen før det flyr videre. Her er det bare til å trykke av og håpe at man er heldig. Jeg har ikke så god greie på fotoredigering at jeg vet hva må gjøre for å få det skarpere. Jeg har "gjort litt" på Flikcr, men kunne trenge noen råd om Photo shop.


Slenger også med dette bildet av en nøttesnutebille som kom spasserende over parketten i stuen en kjølig dag. En artig liten skapning:) Kunne sikkert fått tatt bedre bilde av han. Han var ikke noen racer, men heller litt desorientert. Skiftet retning hele tiden!

Nøttesnutebille .
Begge bildene er tatt med et gammelt kamera jeg kjøpte brukt og som nok snart har gjort sin jobb...

9 kommentarer:

Rune Eide sa...

Du har vist at man trenger ikke det siste med 15 megapiksler og 10 linser for å få et godt resultat.

Du skal ikke klage på skarpheten her - det skal veldig mye til å få den stort bedre med noe som helst. Som du selv sier - man må være rask før de flyr vekk. Den eneste løsningen er å ta så mange bilder man kan og så håpe på det beste.

Nå vil noen kanskje si at jeg sier det fordi jeg også hare et Panasonic kamera jeg bruker mye. Mitt er imidlertid et lite kompaktkamera, mens ditt ligger i sonen mellom kompakt og speilrefleks, dvs bedre optikk (fra Leitz!). Og her er nok noe av forklaringen på skarpe bilder - god optikk. Man har altfor lenge hengt seg opp i antall megapiksler - men et høyt antall megapiksler er bortimot uten betydning så lenge optikken ikke følger opp.

Det finnes kanskje et triks eller to man kan prøve på i alle fall det første, men det er litt innfløkt å forklare og er muligens avhengig av versjonen av PS du har. Jeg vet ikke om denne muligheten eksisterer i f.eks PS Elements.

Det krever at man skifter modus til såkalt Lab (hva det er krever en forelesning). Har du denne muligheten, kan jeg prøve å forklare, men kan ikke garantere at det blir bedre!

Randi sa...

WOW!! noe så ekkelt! nesten så jeg ikke klarer å se på det siste bildet...usj...ser ut som om han kan komme ut av skjermen min og det skulle egentlig si alt.
Humla var jo nydelig.
Jeg syns bildene dine var perfekte, har ingenting å utsette på noen av dem!!

esnorway sa...

vil bare si det kamera gjør nok jobben en stund til. Er kjempe bra bilder det nr 2 var en artig liten fyr.

Ivar Østtun sa...

Herlige macrobilder. Denne nøttesnutebilla di har et søskenbarn ( http://ivarivrig.blogspot.com/2008_08_01_archive.html)
Den kvikkingen er vanskelig å få tatt bilde av det vet jeg. Tror jeg tok hvertfall 30 stk før jeg fikk et som ble brukbart. Godt jobba.
Humla mot den blå himmelen er en komposisjon jeg liker godt.

GAWO sa...

Ingen grunn å skifte til et dyrt nytt kamera. Du har fått det perfekt til med det du har. Grattis, dette ble tøft. Fikk dyrene midt i "fleisen" da jeg logget meg på her og de er så skarp og fin at de ser levende ut for meg. Jeg skvatt her jeg satt.

Marie sa...

Gode bilde dette Petunia! Synest dei er skarpe eg, spesielt humla. Eg har lasta ned eit gratisprogram frå FotoFiltre som er bra for å gjere bildene skarpare. Eg har prøvd meg litt fram, det er ikkje fint om det blir for mykje heller.

Humler er ikkje ekle! Eg synest dei ser ut som små bamsar eg, runde og godmodige som dei er. Edderkoppar derimot..., likevel fotograferer eg dei, hehe.

FO - 2 sa...

Flotte bilder - begge to.
Utrolig stilig det bildet av billa da.
Perfekt i mine øyne. :)

Pernille sa...

En dyktig fotograf kan få til slike vakre bilder. Men ikke bestandig at et flott og dyrt kamera klarer det. Alt kommer an på den i den andre enden! Kjempefine og tøffe bilder. Han skapningen nederst er jo kjempesøt jo! Syns nesten litt synd på han;) Ville ikke ha gjort noe med disse bildene. Jeg syns de er perfekt!

Lene sa...

Så utrolig morsomme bilder!! Tenk at selv insektene har personlighet. Man tenker ikke over det før man får sett dem så nærme innpå.

Og gammelt kamera, du.... Jeg skal si det gjør jobben sin. Har til og med fått med seg at herr Bille her har surret et hårstrå rundt bakbeinet (ellers var det ikke mye til støv på parketten din ;))

Flotte bilder, Petunia :)) Jeg har fortalt både Ivar og Es at jeg hadde min økt på insektsjakt i sommer - men fikk altså ikke noen så klare som dette. Ny sommer - nye muligheter ;)