fredag 31. oktober 2008

Ørnen






Høyt flyver de og vakre er de.
PÅ min daglige tur i går så trasket jeg i vei og plutselig helt ut fra det blå...kom denne ørnen flyvende over hodet på meg. Den landet i ett tre, der den satt hovmodig og såg på meg. Jeg tok 20 bilder av han oppe i toppen av treet....og ba om at han måtte ta vingene fatt. Og det gjorde den, men da ble jeg så ivrig at jeg fikk ikke til å trykke på utløseren, men noen ganger har man flaks. For han tok fatt på en ny tur over oss...og da skal jeg fortelle dere det ble knipset i full fart!!
Jeg har fikset litt på dem, dere ser forskjellen på himmelen. Hadde jeg hatt bedre tid ville jeg prøvd å fått fuglen lysere samt gjort de litt skarpere...meeen nå løper tiden fra meg.
Har brukt Photoshop cs4 til redigering

6 kommentarer:

Rune Eide sa...

En nydelig fugl fint fanget.

Det er som du sier selv en smule uskarpt og personlig savner jeg noe mer av fjærdrakten. Det er for mye kontrast. Jeg kopierte inn bildene i min CS3 og en del informasjon er tilstede, Men resultatet jeg fikk frem var ikke pent nok til at jeg ville legge det ut. Noe slikt bør gjøres på originalfilen, og det er sikkert mange måter å gjøre det på. Er det en JPG-fil kan du jo leke litt med med funksjonen "kurver" i det mørke fargeområdet. Er det en RAW-fil er det lettere å gjøre det der.

Så er det sikkert dem som foretrekker en ren silhuett.

Unknown sa...

Det er bra fanget dette Randi.
Regner med at du har tatt disse på opp mot 300mm og det er nok ikke så lett å fange dette skarpt.

En annen ting, bruker du kamera kun på den grønne Auto innstillingen ?

Randi sa...

Bruker det så og si aldri...bruker A for Aperture.

Unknown sa...

Ja men da er du jo et skritt på vei i riktig retning. Da er det jo du som bestemmer blenderen F`en altså og kan da bestemme dybdeskarpheten.

En fin måte å teste ut hvordan objektivet oppfører seg ved de forskjellige blender åpningene er å ta en rekke bilder av samme motiv mens du da endrer den. Så kan du gå hjem å se på resultatene. Fordelen da er at programmet ditt viser deg hva F`en sto på ved de forskjellige eksponeringene.
Du kan jo teste det ut på denne flyndra. I dagslys er best da høyere f tall slipper inn mindre lys og gjør lukkertiden lengere.
For lang resulterer jo i uklare bilder. :)

Randi sa...

I knooow...hihihi
Neida...takk for gode råd. :-))

Lene sa...

Herlighet så misunnelig jeg ble for denne... Majestetisk! Og jeg tror ærlig talt ikke jeg hadde fått summa meg til å knipse i det hele tatt. Iallefall ikke med sånn noooogenlunde riktige innstillinger, hahaha (hva er forresten det for noe?).

Jeg er enig med Rune, og ville selvfølgelig sett mer og klarere av ditt og datt. -Men for å få til slike bilder, har man vel som regel et annet utgangspunkt. Man sitter mer og venter på fuglen og er klar med både utstyr og innstillinger. Men med ditt utgangspunkt synes jeg bildene er flotte! Og som sagt - misunnelig ;)