mandag 13. oktober 2008

Hvordan legge ut bilde i riktig størrelse publisert fra egen pc via blogger.

Velg utforming midten (1.) og bildestørrelse stor. ( 2. ) Klikk så LAST OPP BILDE



Når bilde er lastet opp klikk på rediger HTML. (3.)



HTML texten vil da komme til syne, finn så bilde størrelsen i texten s400 (4.), denne skal endres til s800. Som i bilde under. (5.)



Har man kamera innstillinger for hånd (EXIF data) kan dette legges inn som etiketter.
( Canon 40D, Sigma 17 - 70, Iso 400, Blender f/9, Lukker 1/160, Brennvidde 55mm)
Bilde tittel legges under tittel. Annen info legges under bildet.
Trykk så publiser innlegg. (6.)

PS. En måte å finne Exif informasjon i et bilde er å benytte gratis programmet Opanda Exif viewer. Det er en plugin for Internet Explorer og FireFox som kan lastes ned å innstalleres via lenkene her. FireFox Internet Explorer
Etter innstallasjon vil man få et ekstra valg når man høyreklikker med musen på et bilde i full størrelse. Valget er som følger " View Exif/GPS/IPTC/ with IExif".
Det vil da komme opp et popup vindu inneholdene den exif informasjonen som er tilgjenelig i bilde.
------------
Oppdatering 25.10.08:

Som de fleste vel har merket har Blogger lagt om noe på kodingen og systemet for opplasting av bilder. Det finnes så vidt vi kan se flere måter å komme rundt dette på, men denne synes inntil videre å være den enkleste:

1. Bildet må redigeres ferdig i den størrelse det skal vises.
2. Liggende bilde gis en bredde på 800px.
3. Stående bilder gis en bredde på 450 px.
4. Ved opplasting velges STOR på menyen


6 kommentarer:

Rune Eide sa...

Dette ser jo veldig bra ut - det spørs om du nå har overbevist meg om å gjøre det hele på denne måten!

Takk for henvisningen til EXIF-leseren. Den skal lastes ned.

Unknown sa...

Takk for det Rune :)
Ja jeg syntes denne måten fungerer helt fint.


Er det noe som er uklart eller uforstålig så ikke vær redd for å spørre folkens!

Ivar Østtun sa...

Takk for tipset om Efix.

ArneA sa...

Slik går det når spørsmål om hjelp resulterer i instruksjonsbilder
:)

GAWO sa...

Superfin forklaring.
Akkurat sånn er det jeg har gjort det hele tiden. Men nå får jeg altså bare fram et stort X når jeg skal vise bildet. Men jeg får følge godt med neste gang jeg legger inn bilde her.

Takk for link til Exif info. Den var super.

Jeg har mye å lære ang manuell innstilling på kamera. Der er jeg helt blank. Det er så trygt å stille inn på Auto fokus og bare "la humla suse".

esnorway sa...

jeg ser det er flere som har problemer og ikke får dette til det jeg har skjønt er man også må justere høyde også ikke bare bredden så hvis jeg har lagt inn bilde med 800px vidde bruker jeg 536px høde det funket bra på mine sider i værtfall men er sikkert noen som har en bedre løsing på det?