torsdag 16. oktober 2008

Tåke

Morgentåke ved foten av Skålatårnet.

11 kommentarer:

GAWO sa...

Huffda. Her hadde jeg tenkt å gå inn og redigere og fjerne den "plast presenningen" nederst i bildet. Men siden jeg ikke kommer inn og kan redigere etter at bildet er publisert får dere ta det som det ble. :-)

Ivar Østtun sa...

Spennende bilde. Tåke er egentlig litt fascinerende. Ser ut til at du har 3 flekker på linsa di eller er det 3 fugler jeg ser mot tåka?

Rune Eide sa...

GAWO: Først - velkommen! Dersom du er pålogget som deg selv, så skal du kunne redigere innlegget ved å trykke på blyanten ved siden av kommentarfeltet. Du kan da legge inn redigert utgave av bildet ved å redigere innlegget. Skulle ikke det gå, så bare legg inn en versjon to og forklar sammenhengen. Jeg tipper det kommer til å bli mange slike V1, V2, Vr.....Vn når vi er i siget. Jeg skulle i alle fall ha korrigert på ett av mine.

GAWO sa...

Hei Gutter! Takk for hyggelige kommentarer til mitt første bilde her. Dette skal bli gøy framover.

Ivar: jeg har sjekket flekkene. Tror bestemt at det er fugler (RuneE sine måser) for på de påfølgende bilder den dagen er det ingenting å se. Trodde først at det kunne være regn siden det regnet den morningen. Men altså, det må være fugler.

RuneE: takk for tipset. Jeg rettet skriften til å bli midtstilt. Men bildet lar jeg være slik det er. Å legge inn en ny versjon over bildet synes jeg var en god ide. Da kan alle få se hva som er rettet på, og ev. se framgang.

Rune Eide sa...

Jeg ser problemet med presenningen, men jeg tror ikke jeg ville ha beskåret det mer, da kommer bygningene for langt ned. Litt forsiktig "kloning" burde løse problemet.

Jeg er jo også svak for røde punkter i bildet...

Tror du forresten at du neste gang kan øke bredden til 800 pixler dersom dette lar seg gjøre? Da får vi et enhetlig preg og større bilder viser bedre rett og slett.

Unknown sa...

Hei og velkommen Gawo!
Likte bilde ditt godt, tåken gir bilde drammatikk. Er vel enig med de andre at den pressening skulle være rullet opp :) Tror heller ikke at jeg ville ha beskåret det mere, men heller klonet som Rune sier. Du vil mist for mye av forgunnen hvis du hadde skåret bort den.
De prikkene kan være måker, det kan også være noe rusk på bildesensoren i kamera. Man skal ha mye bøss på objektivet før et syntes på bildet.
En teste du kan gjøre er å ta et bilde med blender feks f/11 mot en hvit vegg eller skyfri himmel.
Blås opp bidel i full størrelse på pc skjermen og studer bilde.
Skiten kommer til syne ved liten blender dvs høyt f/ tall.

GAWO sa...

Ja kloing var en god ide. Det kan jeg faktisk. :-)
Har nå øket til 800 pixler men fikk ikke bildet like stort som de andre. Vel vel, det kommer seg sakte men sikkert.
John: Der gir du meg noen gode råd. Takk skal du ha. Jeg skal prøve det ut.

Unknown sa...

Sånn nå er det like stort som de andre :) Har vært inne å rettet det til s800 under html i innlegget.

Rune Eide sa...

Det gjorde seg Tåken kommer virkelig til sin rett.

GAWO sa...

Takk John.
Du er en engel "smask"
(men den er bare til deg altså
og her skal det være litt seriøst har jeg forstått... men de andre tilgir sikkert siden jeg er ene og alene jente ...forløbig.

Ivar Østtun sa...

Seriøs moro tror jeg vi kaller det gawo :-)