tirsdag 3. februar 2009

Vinterstemning



10 kommentarer:

GAWO sa...

Så fin fargekontrast du får til mellom snø og himmel. Bruker du filter?

Unknown sa...

Takk for det :) Jeg bruker kun UV filter og det er i utgangspunktet for å beskytte objektivet. Dagens digitale kameraer og objektiver har UV filter på bilde brikken og som som coating belegg på linse elementene i objektivet. Så i følge ekspertene skal ikke et UV filter påvirke bilde i positiv retning men heller negativt hvis uv filterert er av dårlig kvalitet. Dette er tatt en times tid før solnedgang, så det er som du sier i innlegget ditt at det er veldig skarpt lys.

Anne-Berit sa...

Det var et nydelig vinterbilde.Så flott med sola på de granene og i bakgrunnen der.

Rune Eide sa...

John: Har faktisk lest at dårlige UV-filtre kan gi en forverring av bildet og at de billigste (gjerne kjøpt "ute", bør unngås. Det er sikkert de som vet mer om dette.

Rune Eide sa...

Jeg glemte å legge til - imponert over det teksturen i snøen!

Unknown sa...

Det stemmer det. Skal man ha et filter så må det være av god kvalitet. Jeg bruker et Hoya HMC Pro 1 på det nye objektivet. Har sett en teste hvor de har brukt to like objektiver hvor på det ene de hadde satt på 3 stk Nikon L37c UV filtere og ikke noe på det ande. Disse ble så testet med samme kamera på samme motiv og man kunne ikke se noen forskjell.

Ivar Østtun sa...

Liker at sola skinner kun i tretoppene. Flott lys. Artig med månen i bildet

Randi sa...

Nydelig prospektkort bilde. Men mangler skisporene etter noen ;-)

Jeg aner ikke hvilket merke jeg har på polar filtrene mine. Kjøpte ett Kit og da var det med alt mulig *rart*...men lite kravstor som jeg er så ble jeg overlykkelig for alt det rare ..hihihi

Unknown sa...

Du er sikkert på at det er et Pola filter da ? Det finnes mange forskjellige filterer. Hva står det på det ?

Randi sa...

Ja si det du....som du spør..hihihi
jeg har 3 stykker
Ett står det: PL
Det andre : UV
Det tredje: FLD
PÅ alle tre står det digital 58 mm

Made in Japan.:-)sikkert noe billig som de slenger med i pakken.