onsdag 4. februar 2009

Fortegning - Styrtende linjer - Eidsfoss kirke.

10 kommentarer:

GAWO sa...

Hva i all verden har du funnet på for å få bildet slik? Eller er det huset som har "trukket seg sammen" i kulden. :-)

Unknown sa...

Vi snakket om fortegning i vinterbilde til Ivar. Så dette er et godt eksempel på fortegning. Dette bilde er tatt på 17mm med fullformats bilde brikke. Det tilsvarer for dere med Canon og 1,6 crop 10,5mm.

Fortegning er:
Linsefeil som får linjer i bildets ytterkanter å se buet ut, enten innover (puteformet fortegning) eller utover (tønneformet fortegning). 2. Unaturlig perspektiv i bilder fotografert med kraftig vidvinkel- eller teleobjektiv.

GAWO sa...

Skal si jeg lærer av dere gutter!
Tusen takk.
Ganske stilig det hele. Bildet altså.

Ivar Østtun sa...

Men det skal du ha. Jeg tror sannelig at det gjør seg her. Bildet blir litt annerledes av fortegningen. Og annerledes er bra det også :-)

Lars Andreas Dybvik sa...

Sjekk kommentarer på dette bildet for en liten opprydding i begreper. Dette er ikke fortegning vi ser på dette bildet, men styrtende linjer.

http://norsknettfoto.blogspot.com/2009/02/enda-mere-vinter.html

Unknown sa...

Takk for oppklaringen SN.
Har lest en del på forumer ang. emnet og det er vel flere muligens der som tar litt feil av disse begrepene. Noen omtaler disse to feilene som geometrisk fortegning og optisk fortegning. Er dette feil ?
Fortegning brukes det kun om optisk feil og geometrisk forvrengning om styrtende linjer ?

Lars Andreas Dybvik sa...

Hei! Jeg googla litt før jeg skrev dette, og fant litt forkjellig. Men så sjekka jeg med noen "andre nerder" jeg kjenner og vi var enige om at styrtende (eller fallende) linjer ikke er en linsefeil. Men jeg skal jo ikke være vanskelig på begrepsiden heller. Selv om jeg er vant til en måte å si det på. Å kalle det geometrisk og optisk fortegning vil ikke være feil. Det er nok bare jeg som forbinder ordet fortegning litt for sterkt med optisk feil. Det er vel et vepsebol dette med alle begrepene, men om man kaller det bare fortegning vil jeg mene at det implisitt er optisk fortegning. Så da blir vel det tryggeste om man skiller helt, styrtende linjer og fortegning... Geometrisk fortegning kan jo også benevnes som perspektivfeil, også en tryggere måte å si det på kanskje? Styrtende linjer er jo av mange mulige perspektivfeil..

Forvirret nå, hehe?

Uansett, styrtende linjer / geometrisk fortegning / perspektivfeil er ikke en optisk feil. Det kan vi enes om :)

Unknown sa...

Hehe, neida jeg er ikke forvirret.
Har googlet litt selv og lest noen diskusjoner om dette bl.a på FOTOdotNO så jeg tror det sitter nå.

En løsning for å begrense perspektivfeil er vel da å gå for et tilt/shift objektiv eller å ha med seg en gardin trapp :)

Laila sa...

Ikke lett med alle begrepene. Jeg ser at det står vignetering på sidelinjen (der alle de nyeste kommentarene kommer opp), og det er jo fikset opp i. Men tar jeg helt feil om jeg trodde at det var mørke felt i hjørnene?

Jeg har sett litt på nettet om å fikse opp styrtende linjer, og det er jo mulig, men ikke alltid perspektivet blir riktig da heller. Jeg forsøkte på et bilde jeg hadde tatt oppover et hus, og når jeg fikset det, ble alle dører og vinduer for brede, så da måtte jeg strekke bildet oppover etterpå.

Lars Andreas Dybvik sa...

Vignetering er mørke hjørner ja, helt riktig.

Ja det skal ikke være enkelt med vidvinkel fotografering! Kan nok fort hende at man må gjøre flere grep om man skal rette opp store avvik.