lørdag 7. februar 2009

Fjerne forstyrrende elementer med stamp tool








Nå har jeg endelig fått tak i photoshop igjen, og det er så moro å boltre meg igjen. Takk være dere og andre nettsider, har jeg lært meg å justere bort fortegninger, fallende linjer mm. Men en ting jeg kunne fra før, og som jeg har brukt masse, bl.a til å fjerne støv og striper på gamle familiefotos, er stamp tool. Det tar litt tid, men man får valuta for strevet. Se bare her. Jeg synes dette stedet er så koselig å fotografere, med den gamle steingarden og trærne. Men strøm- og telefonledninger i lufta forstyrrer veldig, så det er ikke lett å få fine bilder her. I dag var himmelen så dramatisk, at jeg tenkte at jeg lar ledninger være ledninger, og bare tar bilder for å øve meg på blender, lukker osv...
Men når jeg fikk opp bildene på pc'en tenkte jeg at det hadde vært et fint bilde, om det ikke var for ledningen. Så jeg har stampet og stampet... Når det er slike lange tynne streker som skal bort, lønner det seg å ta små områder, og fokusere stempelet på nytt ofte. Altså ikke bare tegne én strek over skjermen, da blir det veldig tydelig.

Ja, jeg kunne gjort mye mer med dette bildet altså, det er ikke et "ferdig" produkt, men bare et eksempel. Det er veldig tydelig hva jeg har gjort når man får bildene sånn over hverandre, men alene er det en god begynnelse.

1 kommentar:

Unknown sa...

Med det virrvarret av strøm, telefon og kabeltv kabler vi har her i Norge så er stamp tool et must å ha :)