onsdag 3. desember 2008

Ut mot havet i HDR

Så har man da forsøkt seg med Photomatrix og HDR. Det er brukt fem bilder, riktignok tatt på frihånd, men så mye som mulig etter boken. Bildene er tatt i går midt på dagen med solen stående ganske lavt like utenfor venstre billedkant. Det er brukt polafilter og det er basert på RAW-format. Beskjæring bare for å tilpasse for unøyaktigheter pga manglende stativ. Det ble svært mye på lykke og fromme. Baserte meg på Details Enhancer metoden, men det er mulig at de andre to som kunne brukes her var like bra. Jeg avsluttet med litt PS da det er mer kjent land. Reduserte litt på blåfargen, men det var såpass kaldt der jeg sto at bildet lyver ikke (PS Nordjøen er like bak den ytterste øyen).

Det burde duge for Sky Watch, om ikke annet.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Dette var jo et meget bra første forsøk, Rune. Meget fint landskap du har fanget her. Du har vært snill med spakene for det bærer ikke preg av å være noe HDR bilde, den minner mere om et perfekt eksponert bilde.
Photomaix kjører align (rette opp) så du ser det går fint å ta HDR håndholdt hvis man er stø på labben.

Rune Eide sa...

Takk for gode ord! Det var ikke så lett - jeg hadde et bilde til, men da ble forskjellen for stor og det ble uskarpt. Det er nok mye å lære, men jeg ser det har noe for seg på f.eks slike bilder som nesten er tatt i motlys.

Jeg har et par til liggende som er tatt med stativ som jeg skal prøve meg på en annen dag. Gode råd mottas med takk - spesielt om hva som er fordeler/ulemper ved de forskjellige fremgangsmåtene. Skjønte ikke riktig det.

Men nå holder jeg på å redigere en liten videosnutt av vår yngste som var på danseoppvisning i går.

Anne-Berit sa...

Så nydelig,dere har det fint på vestlandet.

GAWO sa...

Dette duger til mye mer enn Sky Watch. Nå jeg ser et så fint bilde er jeg glad for at jeg bor her på Vestlandet. Tenk, vi har dette omtrent rett utforbi stuedøren.

Marie sa...

Dett må duge både til det eine og det andre!
Det du skriv ligg langt over mine kunnskaper, men får forferdeleg lyst å invistere i utstyr og kurs og lære når eg ser så flotte resultat.

Rune Eide sa...

John er våre lokale guru på dette feltet og har lovet en liten utredning, så da kan jeg kanskje skjønne litt mer av det jeg gjorde. Vitsen er i alle fall å få med så mye av de lyse og mørke områdene som det lar seg gjøre.

Unknown sa...

Hei..jeg har nok ikke blitt noen ekspert på Photomatix selv, men jeg kan jo fortelle litt om min fremgangsmåte. Jeg bruker minst 3 ekspneringer. Hvis motivet har et stort toneomfang kreves det flere f.eks 5 eksponeringer. Bruker man 3 så tar man et bilde med 0EV et med -2EV og et med +2EV. Importere så de 3 filene inn i Photomatix og lar programmet bruke Align funksjonen (som legger bildene korrekt oppå hverandre). Da align er ferdig og meny og bilde kommer opp bruker jeg kun Detail Enhancer menyen. Så er det bare å prøve seg frem ved å dra i spaker og se hvem av de fem punktene under Light Smoothing som passer best. Light Smoothing og Strength er vel de funksjonene som gir mest effekt i bilde. Når jeg har funnet de rette innstillingene så lagrer jeg bilde som 16bits TIFF og henter det opp i Lightroom og gjør den siste finnpussen der. Som f.eks rette horisonten og beskjære.

Rune Eide sa...

Takk skal du ha! Da var jeg kanskje ikke så langt fra. Jeg brukte flere bilder, men med bare et steg i mellom. Bør nok gjøre forarbeidet grundigere for å finne øvre og nedre grense - første gangen var det nok mest flaks.

Jeg får se om jeg får gjort noe med det jeg har liggende.