fredag 12. desember 2008

Fargeglad ispytt

Hva i all verden kan være skjedd her?? ;-)

13 kommentarer:

Unknown sa...

Nei si det du. Det første jeg tenkte på var olje søl. Er det et tegning som har frysi fast i isen eller har du sklidd på ræva på isen med noen blekkpatroner i baklomma :)
Fine farger er det nå i hvertfall.

Lars Andreas Dybvik sa...

Første jeg tenkte når jeg så bildet var, jøss nå har han plukket fram polafilteret. Og ganske riktig :)

Dette er en kjent teknikk. Man tar en sildrebekk og finner en plass det har dannet seg tynn fersk is. Det må være luft under isen (mellom vann og is). Lyset vil da passere isen på vei ned, brytes/reflekteres i vannet og passere opp igjen gjennom først luft og så is. Der oppe venter du med kamera påmontert polafilter. Så er det bare å vri på filteret og endre fotovinkel så sørger naturen for resten.

Lysbryningen som skjer flere ganger gjennom denne sirkelen i is og vann sørger for å separere fargespekteret i lyset (samme som en regnbue). Ved hjelp av polafilteret kommer dette til syne da vi med dette filteret kun slipper gjennom selekterte bølgeretninger (ikke bølelengder) av lyset.

Det er morsomste er om du har polariserte solbriller. Da er det bare å ligge med rompa øverst og vri hodet over frossne sølepytter og bekker mens du leter etter slike motiver. Ser veldig lurt ut for alle som lufter hunden i samme område ;)

Lars Andreas Dybvik sa...

Søren!! Nå angrer jeg på at jeg ikke sa dette var en optisk feil eller noe slikt, noe dyrt noe. Hehe ;-)

Lars Andreas Dybvik sa...

http://www.uskarp.no/arkiv/index.php?page=1&search=polarisasjon

Rune Eide sa...

Søren og ;-) Jeg burde jo skjønt at Natura tok den der på strak arm! Men når sant skal sies så var ikke effekten tilsiktet i dette tilfellet, selv om jeg skjønte hva som var skjedd da jeg så bildet.

Imidlertid satte Natura i gang det som måtte være en kreativ prosess, så kanskje man kan gjøre noe mer tilsiktet en annen gang?

Takk for henvisningen!

Lars Andreas Dybvik sa...

Au da... spolerte jeg morroa kanskje ved å brette ut fysikken spontant her...

Rune Eide sa...

Det går bra - du forklarte den fotografiske siden mye bedre enn jeg kunne ha gjort!

Unknown sa...

Så nå er det bare å sette på polafiteret sette øye i søkeren å legge ut på tur ;)

Ivar Østtun sa...

Jeg trodde det var forurensing av bensin i en pytt på veien jeg.

Men stilig er det uansett. Well done :-)

Pernille sa...

Fy sørn så tøft! Og lærerikt:))

ArneA sa...

Inger Sitter har vært på besøk

Lars Andreas Dybvik sa...

Hei Arne. Ja det har du sannelig rett i. Jeg var på utstilling her i Trondheim på fredag der jeg for første gang så Sitter sine bilder.

Rune Eide sa...

Som jeg vel skrev var "de ekstra fargene" et "biprodukt" som ble hovedprodukt. Hensikten med bildet var å følge lyset fra øvre venstre hjørne til nedre høyre hjørne og samtidig prøve å fange opp mønsteret i isen.

For ikke å gjøre meg bedre enn jeg er.