onsdag 10. desember 2008

Eksperimentering

I forrige uke viste jeg et bilde som var tatt på vestsiden av Sotra, ut mot havet. Det spesielle med det bildet var at det egentlig var flere bilder "lagt oppå hverandre" for å få med alle nyansene mellom lyse og mørke områder, noe som er vanskelig der det er store kontraster. Det er det ofte nå med en lavtstående sol og nesten motlys. Til dette brukte jeg et spesialprogram som heter Photomatrix som jeg har fått anbefalt av John, og jeg var selv egentlig godt fornøyd og har fått en del positive tilbakemeldinger. Programmet foretrekker forøvrig bilder tatt med såkalt RAW-format.

Jeg tok flere bilder den dagen like i nærheten, men tok dessverre ikke alltid hensyn til at kontrasten var stor. Nå har det samme programmet en funksjon der det bruker en lignende teknikk for å få frem så mye informasjon som mulig fra et bilde, så her så jeg muligheten for litt eksperimentering. Nedenunder kommer det tre bilder og nærmere opplysninger står under hvert enkelt bilde.

Her er en forminsket versjon av den JPG-filen som kamera lagrer parallelt med RAW-filen. Her er fargemetning, kontrast, hvitbalanse etc etc bestemt av Canons ingeniører samt de settinger jeg selv har valgt på kameraets menyer. Jeg har bare forminsket og signert.

Her er så en versjon basert på RAW-filen slik jeg fikk den ut etter en del eksperimentering I Photomatrix. Vi kan se at det er kommet til en mengde detaljer bl.a. i forgrunnen, men også andre steder. Samtidig er det også blitt en del kraftigere farger.

Siste versjon (også fra RAW) laget jeg på min "standard" måte i PS CS3 (med et lite øye til versjonen over) for å se hva jeg kunne klare å få til der. Her er det også blitt mer informasjon i forgrunnen og kraftigere farger.

Alle tre er altså basert på samme eksponering (17mm, tilsvarer 27mm i 135 format) og de er hverken beskåret, justert eller gjort noe annet med.

Nå sier ikke jeg hvilket som er min favoritt. Men hva synes andre?

4 kommentarer:

Marie sa...

Heilt utruleg at same motiv kan bli gje så ulike opplevingar som dette.

Eg synest alle utgåvene er fine på kvar sin måte, men held ein knapp på det første. Det gjev mest naturleg vinterlys, passar best til årstida det er tatt på.

Uansett versjon, vakkert motiv!

Unknown sa...

Et meget flott motiv med bra dybdefølelse du har fanget her Rune. Jeg setter en knapp på Photomatix versjonen og det var kansje ingen bombe. I og med at øyet har et større dynamisk omfang enn et kamera så vil jeg vel tro at Photomatix versjonen kommer nærmest hvordan du har sett motivet selv ?

PS CS3 versjonen mangler litt kontrast hos meg, dette er vel fordi du her hevet skyggene regner jeg med.

Det mangler bare en Topas Adjust versjon her nå :)

Anne-Berit sa...

Jeg likte det første bildet best,selv om jeg syns de andre også var fine.Men på det første kom husene og alt det som er lengst unna,best fram,og det likte jeg.

GAWO sa...

Det første er min farvoritt. Ser mest naturlig ut. Sånn ser det ut i desember :-)