Hallo, mitt første bilde her. Det er uskarpt og alt sånt, men egentlig legger jeg det ut her for å få synspunkter på hvordan det burde beskjæres. Ikke sant - damen innenfor vinduet er selve motivet, men samtidig er lys og skygger, lysrefleksen i gata, og treet også viktige. Jeg synes det er ganske vanskelig å bestemme seg.
Velkommen til Norsk Nettfoto! Vi er en blogg ment for fotoamatører som liker å lære mer - liker å leke med kameraet. Vi er medlemsbasert, men er av tekniske grunner begrenset til 100 stykker. Er du ny her, ber vi deg lese gjennom de "røde" punktene i sidefeltet til høyre før du går videre. Der får du vite det du trenger for å bli medlem og hvordan vi gjør tingene. Kos deg!
søndag 17. januar 2010
På kontoret
Hallo, mitt første bilde her. Det er uskarpt og alt sånt, men egentlig legger jeg det ut her for å få synspunkter på hvordan det burde beskjæres. Ikke sant - damen innenfor vinduet er selve motivet, men samtidig er lys og skygger, lysrefleksen i gata, og treet også viktige. Jeg synes det er ganske vanskelig å bestemme seg.
Etiketter:
Blender f/5.6,
Brennvidde 16 mm,
Britt Åse,
FinePix Z1,
ISO-64,
Lukker 1/250
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
23 kommentarer:
Velkommen skal du være, og for en veldig god idé å legge inn bilde på denne måten for å få tilbakemelding. Kjempesmart.
Flott og spennende bilde, aller først!
For å fremheve damen, er det flott at hun er i lyset slik at hun virkelig vises. Du har, som du sier, mange ting i ett og samme bilde, og kanskje kan det bli for mange ting.
jeg tror en kan velge seg mange hovedfokuser i dette bildet, fordi det er så flott som utgangspunkt. Det kan være skygger og lys i seg selv, opp mot bygningen som er flott, eller det kan være denne damen, men da tror jeg du må beskjære ganske mye tettere ja.
Dersom dama i vinduet skal være i fokus, ville jeg nok, som Dagrun sier, beskjært det en god del, men dersom bygget, treet og gata er hovedfokus i bildet, funker dama som en liten "bonus" (eller hva jeg skal kalle det :P ) som man får når man studerer bildet nærmere. Jeg syns iallefall det er veldig morsomt å plutselig se slike ting som har gjemt seg litt i gode bilder, hvis du skjønner hvor jeg vil hen :)
Jeg laget et kjapt redigeringsforslag med utgangspunkt i sistnevnte alternativ som du kan kikke på (jeg er jo frekk som fy! :P ). Nå vet jeg ikke hvilket program du bruker, men om du lurer på hvordan jeg kom frem til resultatet i Photoshop er det bare å spørre, så snekrer jeg sammen en guide til deg. (Et stikkord er at jeg brukte et filter som heter Topaz)
http://www.flickr.com/photos/28297643@N02/4285749312/sizes/o/
Flott fremkalling av Obskur. Særlig det kalde mot det mørke i fargetonene. (og tanken med "bonusen" likte jeg).
Hei og velkommen i gjengen.
Jeg tok og lastet opp den versjonen som Obskur har redigert slik at det ble lettere å sammenligne.
Med dette utgangspunktet så er det vel den veien Obskur har gått som er den rette. Det har fremhevet vinduene og damen.
Herremin, så moro! Dere er jammen greie :D
Obskurs variant er skikkelig fin. Jatakk, en guide ville ikke vært dumt. Filter Topaz... Fascinerende hvordan snøen på utspringene på bygningen kom klarer fram med det filteret, og fargespillet i steinene under greina der også. Og nå ser jeg plutselig grafittien!
Britt Åse: Da skal jeg få snekret sammen en guide til deg i løpet av noen dager. Hvilket nivå- sånn omtrent, er du på? Kan du bruke (opprette, kopiere o.l.) lag, bruke forskjellige filter osv. i Photoshop? Er litt greit å vite på forhånd ;)
(Topaz adjust var navnet på filteret, forresten ;) )
Jeg er ABSOLUTT novise på Photoshop (har Elements 6.0 fant jeg ut i går, og ikkeno' Topaz der), men er nokså lærenem og -villig, og har brukt disse standard fotofilterne som ligger der (varme og kald og underwater og sånn) forsøksvis. Så har jeg snust et par ganger på dette med lag (det er layers du mener?) uten helt å få dreisen på det.
Du er jammen grei :D
Topaz adjust følger dessverre ikke med Photoshop, men det kan lastes ned som et eget program eller som et filter til Photoshop her:
http://www.topazlabs.com/adjust/
Dog, det koster en hel del penger - men det finnes jo veier utenom slikt ;)
Bortsett fra å bruke det filteret har jeg ikke gjort så mye, egentlig. Nå bruker jeg Photoshop CS4, som ser ganske annerledes ut - din versjon kjenner jeg egentlig ikke til.
Jeg la på et blå-grønnaktig fargefilter i skyggene (og enda litt mer blått i snøen i skyggen - gult i lyset), øket metningen (saturation) i refleksjonen - og så skrudde jeg litt opp på kontrastene, lysnet deretter der solen skinner enda litt til (og lysnet en hel del inne i selve vinduet). Deretter mørknet jeg skyggeområdene litt til, og mørknet dem enda litt til ved å male med en helt vanlig svart pensel (med 5 % ugjennomsiktiget [opacity]) som jeg trykket litt rundt med slik at det blir gradvis mørkere ut i kanten og i treet.
Deretter la jeg på Topaz-filteret (altså, endret det under "details"-fanen - men dro ikke så mye i spakene - det blir fort for mye av det filteret).
Jeg hadde egentlig tenkt å lage en ordentlig guide, men ettersom vi bruker såpass forskjellige programmer, tror jeg ikke du vil ha så stort utbytte av det. Hvis du likevel vil ha det, kan jeg prøve å snekre sammen en video-tutorial en av dagene :)
Så spennende :)
Vent med å lage mer tutorials, du - jeg har arbeid lenge med å forsøke å gjøre det du har gjort før du brukte Topaz-filteret. Dette bildet blir nok vinterens og vårens øvingsobjekt ;-)
Så kan jeg kanskje få lov til å spørre mer når jeg har lært noe mer?
Tusen takk for hjelpen :D
Ja, det er bare å spørre i vei! ;)
Det er kommet mye god-ord om behandlingen av dette bildet. Obskur har uten tvil fått frem det som var mulig her, så jeg blir vel skutt når jeg sier at jeg er ikke så overbegeistret for bruken av filtre av typen Topaz. De synes å virke bl.a. ved å lysne det relativt informasjonsfattige området i et bilde. Det har som resultat at slike bilder fort kan virke "slitne" i slike områder. I tillegg virker de så vidt jeg har forstått kun ved 8-bit modus og ikke 16-bits, noe som forsterker problemet.
Jeg innbiller meg at mye kan gjøres ved korrekt eksponering og bruk av standardmetoder i Photoshop. Så vidt jeg forstod var dette bildet ikke tatt i RAW-format. Det ville absolutt ha vært en fordel her hvor det er så stor dynamikk i bildet.
Alle legg an... og FYR!
Hehe;)
Topaz adjust funker både i 8-bit og 16-bit, så det er ikke noe problem. Du har forsåvidt rett i at Topaz lysner informasjonsfattige områder, men det er stort sett bare under fanen "exposure" (spesielt funksjonene "adaptive exposure" og "adaptive saturation") - som jeg ikke har rørt på akkurat dette bildet. Jeg brukte bare det som ligger under "details"-fanen for å fremheve detaljer i bildet og skarpe det opp. Topaz gir en effekt på detaljene man ikke kan få ved vanlige metoder i PS - og jeg syns ikke det går utover bildekvaliteten dersom man er forsiktig og ikke drar for mye i spakene - ellers er det definitivt en grei måte å ødelegge et bilde på.
Resten av behandlingen ble gjort ved bruk av "standardmetoder" - Topaz var, og bør bare være, krydderet på toppen ;)
Forøvrig er jeg helt enig i at dette bildet helst burde vært tatt i RAW.
Ved første ut på tur for å ta bilder-mulighet skal raw-format prøves ut.
Det blir imidlertid med Nikon-en, og ikke med det gamle og utslitte, automatiske lommekameraet fra Fujifilm :lol:
Det er interessant å sitte på sidelinja og "høre" dere diskutere for og imot ulike virkemidler :)
Jeg er for topaz med måte.
Som Obskur sier kan en se an og justere ned på exposure, men det jeg synes er beste måten å kunne håndtere mer nøyaktig er å bruke lag, så topazfilter, også la laget være delvis gjennomsiktig og også delvis viske helt bort over "farlige" områder (som de lyse områdene, Rune nevner). Det er litt sånn en ser bilde for bilde, hva som går og hva som ikke går.
(Også er det jo heeeelt klart en smakssak da).
Jeg sitter og kikker på free downloads fra Topaz labs. Er det dem du har ditt filter fra, obskur? jeg blir helt forvirra, for det er jo 11 ulike pakker, jo! Vel, jeg bestilte test av hele stabelen.
Denne her ;) :
http://www.topazlabs.com/adjust/
Ja, jeg fant den før i dag, og så viser det seg at min versjon av Photoshop (elements) ikke har mulighet for dette tillegget. Trist, men leit.
Er du sikker på det?
Under "Compability" står det at den passer til Elements 1-8 på Windows og Elements 6-8 på Mac?
Du kan jo prøve å laste ned en trial med 30-dagers nøkkel og se om det funker:
http://www.topazlabs.com/downloads/index.php?d=adjust (ta den helt til venstre og velg om det er Windows/Mac - dytt deretter inn mailadressen din litt lenger ned på siden :) )
Det var 30-dagers trial jeg lastet ned. I mailen fra Topazlabs sto følgende:
"This 30-day key will work for all the products listed above. To enter it, open up an image in Photoshop, then going to Filters -> Topaz Labs -> [product] -> Menu -> Enter Key. "
Dette ser jo enkelt og greit ut, men, jeg finner ikke valget "Topaz labs" under Filters, så da er jeg like langt. Det er jo litt rart, da, når de oppgir at det skal gå.
Hmmm... det var da rart. Du fikk ingen feilmeldinger e.l. under installasjonen?
Kanskje det har kommet noe nytt på startmenyen du kan klikke på?
Ellers ville jeg bare ha lett litt mer rundt i menyene på Photoshop dersom det installerte seg uten problemer. Da burde det jo være der et sted!(?)
Hos meg er Topaz det nederste valget på "Filters", men det er jo en annen versjon...
Jeg tittet litt på Topaz Labs support side og Topaz Adjust skal i hvertfall være kompatibel med Elements 8. Bruker den i Photoshop Cs4 selv så jeg vet heller ikke hvor du finner den igjen i Elements. Det er jo et filter så den bør jo legge seg der. Det finnes ikke muligheter for å importere filtere der da, slik at du må hente det inn den veien.....
*host* / *rødmer dypt*
Jeg lurer på om vi bare kan glemme den siste ordvekslingen her?
Det gikk opp et lys for meg, skjønner dere, og nå har jeg installert trialversjonen. Beklager at jeg roter opp så mye støv...
(huff)
Legg inn en kommentar