fredag 19. mars 2010

Utsikt til kveldssol




Opptaket er gjort i raw-format, som jeg nettopp har begynt å eksperimentere med. Jeg har flikket litt “i mørkerommet” for å få fargene slik øyet oppfattet det da jeg oppdaget motivet og grep kameraet. Glemte imidlertid å notere nøyaktig hva jeg gjorde. Så har jeg beskjært ganske mye i nederkant. Jeg var veldig i tvil om jeg skulle ha med huset til venstre, og bestemte meg for å la det stå (!), siden jeg synes det bidrar til å understreke kveldssolstemningen.

Hvis noen har opplevd at bildet forsvant litt, så var det fordi jeg fant ut at horisonten var skjev. Jeg har rotert 0,4 grader til høyre. 0,5 var for mye.

5 kommentarer:

aso sa...

Må si jeg liker bildet - selv om jeg synes det er litt mørkt, noe som gjør det vanskelig å se.
Allikevel; jeg fornemmer en stemning når jeg ser det og det "gir" meg noe.

Britt Åse sa...

Ja, jeg ser det blir litt for mørkt på noen skjermer. Her hos meg er det selvsagt "perfekt", siden det er her jeg har jobbet med det.
Det er vanskelig å formidle en slik intens stemning, -det var helt magisk med de "selvlysende" holmene der ute :D
Det er hyggelig at du liker det på tross av at det ble så mørkt.

Rune Eide sa...

Komposisjonen er fin og huset hører med - det leder blikket videre inn i bildet.

Siden du nevnte RAW-fil og skjev horisont, så har programmer som CameraRaw i Photoshop og LightRoom en funksjon der man kan strekke en linje langs horisonten og justere "automatisk".

Bildet virker undereksponert (jeg har kalibrert skjerm). Det er mye støy, spesielt i himmelen. Jeg ser du har brukt en høy ISO kombinert med høy lukkerhastighet. Hadde du gått ned på begge samtidig som du hadde eksponert litt kraftigere, så ville mye av dette vært borte.

Britt Åse sa...

Jeg noterer, RuneE. Nyttige innspill å ta med seg til neste forsøk :-)

Dagrun sa...

Veldign fint lys på øyene der ute. Et nydelig sted.

Også ser jeg Rune sier mye om ISO, og det er nok riktig.:)