lørdag 15. november 2008

Margeritter


Jeg vet, jeg vet...sol, skygge osv. :-)
Men dette bildet har min svigerinne ønsket seg i 40 års gave fra meg/oss. Ja jeg er fortsatt ikke sikker på om hun virkelig mente det, men jeg skal skrive det ut og gi henne det så får vi se..:-)

Noen tips til å gi bildet en liten piff....eller stor piff :-))
Jeg har prøvd å klone bort den nederste blomsten, men det nye kloneverktøyet er så uvant så jeg må se litt mer på hvordan jeg skal bruke det.


Versjon 2



Jeg har etter fattig evne prøvd å "leke" litt. Først imidlertid - dersom du har litt mer som nå er fjernet ville jeg prøvd å flytte den hovedblomst litt lengre til høyre. Det jeg har gjort er følgende (i Ps CS3):

Dempet det fargebalansen i det grønne. Dette medfører litt mye magenta, men det kan du redusere undre metning. Da kan du også justere lysheten av den samtidig etter din smak. Deretter merket jeg den sentrale blomsten med Hurtigverktøyet, reverserte merkingen slik at alt det andre ble merket. Her justerte jeg ned spesielt mellom fargene, men tok også litt av topp og bunn (kurver og eller nivåer). Jeg brukte også uskarp >objektivuskarphet til å gjøre dette mer uskarpt.

Så vendte jeg utvalget til blomsten. Her dempet jeg de lyse fargene ørlite grann før jeg skjerpet det hele med Uskarp maske.

Det er mange måter å gjøre det på håper du liker det.

RuneE

8 kommentarer:

Rune Eide sa...

Nå har jeg prøvd litt enkel justering. Du ser forklaringen under bildet. Trykk F5 for evt å få oppdateringen.

Randi sa...

oioi...dette var KJEMPEBRA!! nå mangler det bare noen duggdråper så er det perfekt.;-)
Jeg har masse og lære om sc4 ser jeg.

Lars Andreas Dybvik sa...

Hei!

Jeg syns du skal bruke ditt originale bilde jeg, for det har mye finere stemning. Du har vært veldig heldig med skyggene som ikke har blitt svarte og fæle selv om det er knall sol. Rune sin versjon mister den vare fine sommerstemningen som du har i originalen for V2 har for mye mørke partier. Det eneste du trenger å vurdere er å klone bort det lyse bladet øverst til høyre og kutte inn litt fra samme ende i bildet så blomsten kommer litt leger til høyre i bildet. Skal det i ramme, og den kuttingen lager trøbbel i forhold til stadard rammer, så tar du litt i bunn også slik at bildet passer i en ramme :-).

Rune Eide sa...

Så har man bommet igjen - man lærer så lenge man lever...

Kathrine sa...

Enig med Studo Natura. En skal aldri glemme stemningen og "språket" i et bilde. En kan trikse og ordne mye på et foto, men mye av uttrykket kan forvinne og. Og her forsvant det vare og blomsteaktige ved blomsten. Ikke alle "perfekte" foto sier noe. Så piffen må være det bildet sier, og ikke triksingen av det kanskje
Men nå stiller jeg i en helt annen klasse, da billedspråket mitt, er å bygge opp et bilde. Bygge det fra det hvite og ikke miste det vare og sarte ved motivet.
Kanskje på feil planet?

Randi sa...

Så bra med forskjellige meninger! Hvor hadde menneskeheten vært om vi ikke hadde hatt det, tro:-)(jeg kan være dyp)

Jeg har mørknet det litt selv, men ville ha litt mørkere blomster på den som er i midten. Men jeg skjønner at det er sarte som er det viktigste her. Og ettersom det var dette bildet hun ville ha så kan jeg vel ikke gjøre annet enn å skrive det ut på fotopapir og overlevere det.

Uansett så er jeg veldig takknemlig for at du tok deg tid til å fikse litt på det Rune.

Unknown sa...

Dette var et flott bilde Randi. Noen små justeringer så er det rett ut av printern og inn i ramme :)

Lene sa...

Helt nydelig, Randi. Og jeg er i mange tilfeller enig med Rune i at det gjør seg med litt mere farge, men her var det første inmari dust og delikat. Skjønner godt det står på din svigerinnes ønskeliste. Så koselig med sånn en personlig presang :)