mandag 10. november 2008

Mange bekker små....

Tatt i skumringen i dag.

11 kommentarer:

Ivar Østtun sa...

Du stiller i samme liga som Mokomoko ser jeg. Er inspirert til å ta noen slike jeg også, men bekken heromkring er skitbrune av regnvann. Blir ikke så pent da. Du har en bra komposisjon, fin dybde.

Unknown sa...

Slørete vann er fasinerende å se på. Var litt utikker på om jeg skulle beskjære bilde mere, men jeg lot gangveien bli med siden jeg også syntes den ga dybde.

Rune Eide sa...

Nydelig!

Jeg ser du har brukt 1/3 sekund (bra at du har tatt EXIF frem igjen!). Jeg har sett anbefalt tider på 2-5 sekunder og enda mer for slike, men det kan kreve nøytralfilter (jeg tør ikke kjøpe mer...), men med f4 skulle rn vel ha en del mer å gå på.

Dette må prøves.

Garden Angel sa...

Å så fint dette var!
Her renner vannet i STRIE strømmer;)

Kathrine sa...

Fasinerende! Har liten erfaring med bilder av rennende vann, så det må jeg prøve meg på. Har fortsatt ikke fått meg stativ, tenkt det :-/

Pernille sa...

Vakkert, vakkert, vakkert! Hvordan får du redigert fossen slik?

Anne-Berit sa...

Nydelig,ser nesten ut som en brud som er på tur nedover berget,eller et spøøøkelse,uhu.
Virkelig vakkert bilde,og at du ikke redigerte bort veien,syns jeg var bra,den gjør seg der.

Unknown sa...

Dette er egentlig ikke noe hokus pokus Pernille. Du må ønske deg et stativ av julenissen hvis du ikke har. Kluet er å få lav lukkertid, det er dette som gjør vannet slørete.
Bilde er tatt i skumringen på stativ, med et høyt f nummer (blender)Jo høyere f nummeret er jo mindre lys slippes inn til bilde brikken. I dette tilfellet her så var det såpass mørkt at det holdt med blender f/9. Skal man f.eks gjør dette på dagtid i sollys så må man ha et slags filter som man setter foran på objektivet(linsa). Dette heter et nøytralt gråfilter. Filteret vil da senke lyset som slipper inn og dette i kombinasjon med høyt f tall vil gi slørete vann på dagtid.
Tog du han ?

Pernille sa...

Jepp! Tusen takk John:) Stativet er allerede på ønskelista til jul. No setter jeg filteret opp også. For jeg elsker slike bilder der vannet er slørete. Og jeg har knipset og knipset uten hell. Nesten så jeg spar bort den fossen ved oss i frustrasjon. Men no slipper jeg det. Tusen takk, John for at du tok deg tid til å forklare:) Du er et funn for oss her ute:)

Unknown sa...

Hvis du skal få slørete vann på dagtid i sterk lys så trenger du filter. Disse får du i forskjellige grader av mørkhet. Hoya ND8 er et greit og rimelig gråfilter. I skumringen og på dager med dårlig lys så får du dette til ved å velge et høyt blender tall. Prøv deg frem mellom f/11 og opp til max som muligens er f/32. vær ops på en ting og det er at ved høye f/ tall så vil du miste litt av skarpheten i bildene.

Pernille sa...

Takk skal du ha John. Hva skulle jeg ha gjort uten gode råd fra deg og dere? Jeg blir så glad for slike råd:)

Klemsiklems:)