torsdag 15. oktober 2009

Glemt


Her er et bilde jeg tok når jeg var ute å gikk for noen dager siden.
Det er kanskje ikke så teknisk bra men jeg tenkte det er et fint bilde å prøve seg på litt redigering på.
Jeg må innrømme jeg er litt usikker når det kommer til redigering. "Redd" for å overdrive.
Så vil gjerne vite hva dere syns.
Evetuellt hvordan dere ville gjort det.
PS! Tror ikke jeg fikk lastet det opp helt riktig?!

Versjon (ny utlegging) ved RuneE)


Det eneste jeg har gjort er å ta bildet som ligger "bak", som hadde en bredde på 1600px, inn i Photosop og redusere størrelsen til 800px. Måten jeg pleier å gjøre det på medfører en ørliten oppskarping av bildet. Deretter er det lagt inn direkte fra min maskin på "gamlemåten" slik det er beskrevet i sidefeltet til høyre.

Så spørs det om noen ser forskjell...

PS Charlie: Er du uenig i at jeg gjorde dette kan jeg bare stryke det igjen, men det er viktig for oss å få klarlagt alle Bloggers viderverdigheter.

11 kommentarer:

Charlie sa...

Skulle vel kanskje lagt ut orginalen også da?

Rune Eide sa...

Velkommen i klubben!
Det var et fint konsept med "trakten" inn (eller ut om man vil). Sykkelen gjorde seg virkelig.

Noen vil sikkert mene noe om beskjæringen, men det får komme senere. Når det gjelder redigering så er det opp til den enkelte - og typisk noe som diskuteres.

Dersom du ser på de andre postene og kommentarene i det siste, så er opplasting til Blogger et problem akkurat nå. Jeg ser du har lastet opp en fil som er større enn den som vises og da kan man komme litt ut å kjøre - vi har ikke fått avklart alle aspekter ved de nyeste finurlighetene til Blogger her. Har du mulighet for å laste opp fra "klassisk" (gammeldags) meny er det det beste. Jeg ville også anbefale deg å gjøre all beskjæring til den størrelsen du skal bruke (800px horisontalt her) ferdig før opplasting

Charlie sa...

Ja for jeg stusset litt når jeg skulle laste opp. Gikk greit før, men nå ble jeg forvirret. Har ikke nett-tilgang på "bildepc'en" for tiden så flyr rundt med en minnepenn. Ikke helt ideelt.
Men skal huske på det du sier ang beskjæring.

Rune Eide sa...

Jeg fikk først i går vite ar WLW beregnet for "off-line" blogging kan ha uønskede effekter angående bildekvalitet. Jeg har aldri prøvd dette selv, men der er noe vi nok må se på.

Marianne sa...

Jeg har brukt WLW i et år nå, og jeg har aldri sett at kvaliteten har vært dårlig på mine bilder.Men det blir kanskje det visst man skal ha visse størrelser?. Jeg har bare satt størrelsen på selve canvasen og så lagt det rett ut.Har ikke fokusert så mye på at bilde skal åpnes i eget vindu..Men det er jo klart mye viktigere når det er på en "fotoblogg", der man skal diskutere bildene.....Men at det har en tendens til å "klikke", det skal den ha! Kjekt visst noen vet hvordan man forandrer størrelsen på det bilde som bli åpnet i eget vindu, på WLW.

Så til bilde ditt Charlie. Jeg synes fargene du har valgt passer fint til tittelen..., det drar blikket ut mot båten, og faktisk blir sykkelen igjen "glemt"...Kan ikke uttale meg så mye mer om bilde ditt, da det er svært anderledes enn bilder jeg pleier å fordype meg i!.....Så forresten et bilde av Mirja (lapphunden), på bloggen din..hvem er det?

Rune Eide sa...

Marianne: Alle dine erfaringer tas i mot med takk. Det er derfor vi har laget dette slik - vi skal lære av hverandre.

Charlie: jeg trodde det var sykkelen som var glemt. For meg var den akkurat så pass distraherende som den burde være etter min fortolkning. Bildet ditt virker litt uskarpt, men akkurat hvor skylden for det ligger er litt vanskelig å avgjøre akkurat nå. Får jeg tid skal jeg titte litt på filen bak filen, for å si det slik.

Charlie sa...

Mirja er den eldste av de to hundene våre. Hun nærmer seg vel 10 år nå, om ikke jeg tar helt feil. Kjempeherlig hund med god tid hun der.

Charlie sa...

RuneE: Langt i fra uenig. Helt supert. Satser på å klare det selv neste gang ;)

Marianne sa...

Ja det er typisk lapp det Charlie..Har en tispe jeg og, hun er 7 mnd nå. Mistet min forrige tispe for halvannen år siden av Epilepsi!...Hun ble bare 5 år.

Rune: Det gikk fint ann å se at bilde var blitt skarpere nå.

Dagrun sa...

Å så nydelig dette var da. Jeg likte kjempegodt de svake fargetonene og skarpheten på sykkelen som forteller at det er den som er glemt (sånn tolker i alle fall jeg det), samtidig som lyset ut viser veien til det som frister mer. Dette likte jeg!

Charlie sa...

Takk for mange gode tilbakemeldinger. Er veldig greit å høre hva dere andre synes også.