onsdag 28. oktober 2009

En sort-hvit bro

Det har vært en del diskusjon om bruk av sort-hvit bilder. her er et som jeg håper å kunne bruke på søndagens Monochrome maniacs (med nødvendige modifikasjoner :-) ). Et raskt resyme av det jeg har gjort:

Bildet ble tatt i RAW-format i september med s-h i bakhodet
Konvertert, behandlet og beskåret i Camera RAW i PS CS3 (HSL/gråtoner for s-h))
Formatet var hele tiden etter det ProPhoto RGB (16 bits format - standard for meg)
Behandlet direkte i PS
Kontrast justert vha "Nivåer" i flere justeringslag
Gjort skarpere i flere omganger med "Uskarp maske" - siste gang med "Høypass"-filter (innebygget i PS).
Konvertert til sRGB, 8-bits og redusert i størrelse før publisering

Dette er selvfølgelig et steg i forsøk på å lære meg dette. Målet var å prøve på å lage noe som kunne ligne på det vi gjorde i "gamle dager" i mørkerommet med bl.a. bruk av "hardt" papir for å oppnå høy kontrast.

PS Broen er selvfølgelig Sotrabroen :-)

En "ubehandlet" versjon - se kommentarer.

10 kommentarer:

GAWO sa...

Fine linjer innover og opp i bilde. Artig med bilen som kommer i mot. Fester blikket på den :-)

Siden du har gjort det ene og det andre med bilde får jeg så lyst til å se hvordan det var i starten. Jeg mener at jeg hadde lært mer om jeg hadde fått sett utgangspunktet. Er det noen som er enige med meg?

Marianne sa...

Alltid interessant å se originalen ja..Ser at jeg har mye å lære..men nå er jeg så glad i farger at det tar vel en stund før jeg havner på S/H dilla..

Rune Eide sa...

Flere har ønsket en ubehandlet versjon. Dette er det nærmeste man kommer i dette tilfellet: En nedskalert utgave av den JPG-versjonen som lagres samtidig med den RAW-filen som var grunnlaget for bildet over. Settinger er standard for kamera (altså bestemt av Canons ingeniører).

Når jeg ser på det, kunne jeg sannsynligvis laget et brukbart bilde "fargeveien" også, men jeg ville trene meg i noe annet.

Marianne sa...

VEL, S/H versjonen var ihvertfall en stor forbedring av dette bilde da!
Synes du har gjort en flott jobb med brobildet...Kanskje til og med jeg kan bli motivert til å prøve..

Dagrun sa...

Jeg ser at kontrastene er veldig øket.

Når dere tar nivåer i flere lag, hvorfor gjør dere det? Et mørkt, et lyst og ett midt imellom også visker dere? Er det det dere mener?

Hva er høypassfilter?

Målet er å ha både helt lyse og helt mørke toner, sant? Slik at nivå kurven er veldig bratt på midten da eller? Hvordan skal den ideelle nivåkurven se ut i et s/hv bilde?

Rune Eide sa...

Dagrun: Det var mange spørsmål på en gang, og det er ikke sikkert at jeg kan svare utfyllende, eller en gang riktig på alle sammen :-)

Justeringslag brukes for utvalgte områder av bildet. Disse velger du på ulike vis, f. eks med Tryllestaven. Når et område er valgt går du inn på Lag>Nytt justeringslag> og velger det du vil juster, f.eks nivåer. Du får da opp et valg om du vil ha hele bildet eller bare valgt område.

Slik kan du velge ulike settinger for ulike deler av bildet, f.eks. økt kontrast i et område og mindre i et annet. Eller lysere eller mørkere. Det er opp til deg. Det er svært mange valg her, men mye står i hjelpefunksjonene. For fargebilder er det enda flere muligheter. Det er skrevet utallige bøker hvor slikt er beskrevet. M.a.o - det dreier seg om DELER av bildet, ikke hele. Om det finnes noen ideell kontrastkurve for et helt bilde kjenner jeg ikke til, men det gjør kanskje andre.

Et høypassfilter fremhever spesielt kanter i et bilde, mens det lar uskarpe områder være i fred. Nivået bestemmer du selv. Det er mye brukt i forbindelse med utskrifter. PS Hjelp beskriver det slik:

"Høypass Beholder kantinnhold i den angitte radiusen der skarpe fargeoverganger finnes og skjuler resten av bildet. (En radius på 0,1 bildepunkt beholder kun kantbildepunkter.) Filteret fjerner lavfrekvent innhold i bilder, og har en motsatt effekt av filteret Variabelt uskarpt.
Det kan være hensiktsmessig å bruke Høypass-filteret på et bilde med sammenhengende toner før du bruker kommandoen Terskelverdi eller konverterer bildet til punktgrafikkmodus. Filteret er nyttig når du vil trekke ut strekbilder og store svart/hvite områder fra skannede bilder."

Ikke helt enkelt å forstå, men det står bedre i en del bøker.

Jeg håper det hjalp litt. Det er bare å prøve - jeg er som du kan skjønne nettopp begynt.

PS Jeg blir sannsynligvis ikke tilgjengelig i særlig stor grad resten av dagen.

PPS Unnskyld evt. "tyrkleifer" - begynnende dysleksi :-)

GAWO sa...

Takk for originalen.
Skal si bilde ble noe helt annet i SW. Jeg liker best fargebilder men akkurat dette synes jeg ble finest som sort hvitt.
Akkurat nå er jeg litt ør etter å ha lest om all informasjonen om det tekniske. Må fordøye dette litt etter litt. Hadde sikkert forstått mer om jeg hadde hatt en ekspert ved min side, :-) slik at vi sammen kunne tatt det litt etter litt. Det heter kanskje å få det inn med t-skje.

Randi sa...

oioi...her var det masse informasjon....min lille hjerne jobber på høygir ;-)
Fint bildet av en flott bro.

Jeg ville ha valgt mer kontrast i skyene....ikke så grått. Det har vel litt med smak og behag å gjøre.

Ska vise frem det jeg har jobbet litt med.

Unknown sa...

Her har du fått til en suuuper dybde i bilde Rune. Meget bra perspektiv. Jeg går for s/h versjonen.

Rune Eide sa...

Randi: enig med det om kontraten.

John: Takker - det hjelper med 10-22 objektiv. Det er utrolig bra på alle måter.