torsdag 13. august 2009

Ny macrolinse.

Takk for konstruktiv kritikk Dagrun og Rune. Sjølv er eg veldig glad i ramer på bilda, men har her funne ei ganske enkel. Synest iallefall sjølv at bildet blei mykje betre, skarpare og klarare. Godt at de gjorde meg merksam på det. Takk skal de ha :)
Eg har kjøpt meg ny macrolinse Sigma 50mm 1:2,8DG MACRO. Denne linsa skulle vere god for nybegynnerar fordi ho var lyssterk og lukkartida dermed blei kort. I dag har eg vore ute og prøvd henne for første gong.

9 kommentarer:

Charlie sa...

Det var er herlig bilde.
Veldig sommer følelse.
Likte godt hvordan den hvite rammen fremhevet motivet.

Dagrun sa...

Nydelig makro. Jeg likte bedre bildet enn rammen jeg da. Lys ramme synes jeg tiltrekker oppmerksomhet mer enn gir oppmerksomhet til det flotte motivet. Så 10 poeng til bildet og litt mindre til rammen fra meg.



PS Jeg har også makroobjektiv med lysstyrke på 2,8 og det er utrolig deilig. Har et portrettobjektiv også (24-70 brennvidde) med lysstyrke 2,8 og det er fantastisk, virkelig.

Rune Eide sa...

Gratulere med ny makrolinse, og jeg ser at du har allerede tatt den i god bruk Knivskarp bie - nesten til å stikke seg på :-)

PS Jeg er litt enig med Dagrun når det gjelder rammen. Selv bruker jeg ikke rammer så og i i det hele tatt. Ta en titt på det samme bildet uten. Personlig ville jeg antagelig heller diskret brukt en mørkere ut-toning (vignettering) dersom jeg ønsket å fremheve bien. Men så er det smak og behag da.

Har selv en Sigma 70mm/2,8 DX som jeg er godt fornøyd med.

Marie sa...

Ingenting er som konstrktiv kritikk, det er det me lærer av :) Tusen takk!

FO - 2 sa...

Gratulerer med makrolinse, Marie!
Debuten er veldig veldig bra.
Flott lys og veldig skarpt bilde.
Tommelen opp! :)

Jeg er enig med både Dagrun og Rune i at rammen på den første publiseringen er "i vegen".
På den andre publiseringen kommer bildet til sin rett,
og motivet kommer godt frem.
Det fortjener blinkskudd som dette!

Når alt dette er sagt, så er jeg veldig glad i å bruke rammer.
For meg er det estetiske viktig også. Helheten...

Alle har vi ulike ting som vi vil formidle, og det er fint om vi klarer å finne og å fremheve vårt eget særpreg.

Maser nå jeg, ja da....
Over og ut! ;)

Anne-Berit sa...

Hei Marie,dette var litt av en debut du.Du er kjempeflink synes jeg.Er nok enig med Dagrun og Rune her,ble et bedre bilde uten den lyse rammen,men som Ida sier,så skal man jo også sette et eget preg på bildene,så det er nok en smakssak hva man vil gjøre.
Men dette kan du være stolt av.Gleder meg til å se mer macro fra deg.:o)
God natt!

Rune Eide sa...

Vil man først ha ramme, så stemmer jeg ubetinget for den siste! Her kommer ikke rammen i veien for det som er motivet, nemlig bien. Applaus!

Jannickes Hjemmekos sa...

Wow, det var veldig bra. Kan jeg få spørre hva den kostet? Skal også kjøpe makro-linse, skjønner du. Sigma er vel "fits-all"... er det ikke?

aso sa...

Gratulerer med nytt macroobjektiv! Det åpner seg en helt ny verden. Kjempeflotte bilder med fint lys og god skarphet.
Selv har jeg Nikon kamera og benytter Micro Nikkor 60 mm objektiv og det er jeg veldig fornøyd med.
Morsomt at det er litt diskusjon rundt bilder og presentasjonen av dem her, synes jeg. Mye synsing om smak og behag. :-)
Og da skal jeg også synse litt. He he! ;-) Jeg liker ikke rammer, selv ikke den på det nederste bildet. Ofte tar rammen
bort fokus fra selve bildet og det blir noen ganger litt for "søtt" etter min smak. Men som Ida sier lenger oppe i kommentarfeltet, har vi alle vårt særpreg og vårt eget vi vil formidle. Lenge leve ulikhetene. Stå på - med eller uten ramme.