tirsdag 28. oktober 2008

Todd får en "ansiktsløft"

Todd
Todd
Det øvertse bildet er det jeg knipset av katten min, Todd. Og på bildet under har jeg forsøkt så godt jeg kan å fikse litt på det. Gjort det litt mørkere og litt varmere i fargen.
Noe annet jeg kunne ha gjort for å få det enda bedre? Eller er det helt ute det jeg har prøvd meg på her?
Hvordan bør man gå frem - altså i hvilken rekkefølge bør man ta tingene når man redigere?Jeg velger alltid først å beskjære bildet slik at jeg får bildet litt større (den delen jeg skal bruke av det) når jeg skal begynne å redigere. Men bør jeg redigere størrelsen (her 800x600) på det før eller etter jeg har gjort det mørkere, lysere, skarpere osv.. eller har ikke dette noe å si.

Og så har jeg et lite ønske... er det noen som kan lage et innlegg på dette med å ta bilder innendørs. Det er jul og alt snart og jeg hater å bruke blitz. Alle gode råd mottas med stor takk!!!

6 kommentarer:

esnorway sa...

katte nr to er så bra at katta mi rygget når den kom opp på pulten her og gikk i full bust sidelengs mot skjermen ja er ikke tvil om at bilde to er best av de to.

GAWO sa...

Toeren er absolutt best. Har du vært så nærme eller er dette et utsnitt?

Den katten din er bare så nydelig

Petunia sa...

Dette bildet er ikke beskåret.

Pernille sa...

Det nederste er absolutt best. Så flink du har vært, Petunia:) Jeg får nesten lyst til å gi den katta en klem:) Nydelig bilde:)

Ivar Østtun sa...

Utrolig hva litt "rouge/pudder" kan gjøre med et ansikt. Meget flott og riktig mengde farge etter min smak. Kanskje den lyse flekken i bakgrunnen kunne vært gjort noe med, feks fått den i samme blåtone som resten av bakgrunnen.

Rune Eide sa...

Begge var utrolig skarpe! Hvilken som var riktig fargemessig vet bare du som kjenner katten, men jeg enig i at den nederste viker mest livlig, Ikke rart katten til ES reiste bust!

BTW Katten din er rene løven!

Det beste råd jeg kan gi deg for blitzbruk innendørs er å kjøpe en løs blitz som kan dreies eller vinkles og som eventuelt også kan fjernes fra kamera. Du får da både mulighet til å reflektere lyset fra f.eks taket (fjerner slagskygger) og også reduserer problemet med røde øyne (lenger avstand mellom objektiv og blitz).