onsdag 30. desember 2009

Jul og frosne sjeler

Hvit jul, masse snø, veldig kaldt!


Likevel en liten julelunsj ute i det "fri"....


Frosne sjeler lengter etter et varmt og trygt hjem nå, fugler, firbeinte uten hjem, mennesker....
Også denne spettmeisen. Solen har snudd, men vil den overleve kulda? Vi får hjelpe den og eventuelle andre med mat så lenge.. En god og varm håndsrekning til de som trenger det aller mest nå - det er den beste julegaven en kan gi!

Vi selv var bare så heldige at vi var ute på tur vi, en kort stund bare..


PS: Bildene er redigert litt i Photoscape - på skarphet, bakgrunnslys, autonivå og redusering av støv (middels). Dette fordi jeg mangler fotostativ :/ Dessuten er 1. og 3. bilde beskjært.

4 kommentarer:

Rune Eide sa...

Bilder er til for å behandles - eller for å si det på en annen måte: hos oss er det opp til deg hvordan du vil vise det.

Selv likte jeg bilde to best - enkelt og med en beskjæring jeg likte. Har en følelse av at fuglen din er en smule uskarp.

Viola sa...

Ja, vet.. :) Fuglen er uskarp. Jeg har jo ikke fotostativ. Prøvde å redusere støv gjennom fotoredigeringsprogrammet, men det ble ikke bedre enn så.. :/ Hastverk er lastverk, heter det. Men den måtte knipses! Hehe.. :)

Viola sa...

Men bilde nr 2 er ikke beskjært.

Dagrun sa...

Jeg synes du har fått en flott serie her jeg. Og selvsagt er det lov å etterbehandle bildene. Det er opp til noen og enhver hvordan en forholder seg til det, synes jeg da.

Jeg kan kommentere ett og ett bilde:
Jeg synes bilde nr. 1 er for tett. Jeg ser at benken drukner i snø, og for å få det frem, ville (tror jeg) et enda videre bilde hvor enda mer snøflate kom frem, få dette frem enda bedre (altså mye hvitt og litt benk som stikker frem, om du skjønner). Det forutsetter at dette var mulig, kanskje var det ikke det....:)

Bilde 2: Her spiser dere på benken? Jeg ville hatt med det jeg da. Jeg ser nå ikke hvor snøen er, om du skjønner, jeg ser mat i snø, og jeg tror snøen er på en benk? Det hadde vært enda kulere om jeg så på dette bildet at maten var på benken (igjen, forutsetter jeg at dette er mulig).

Bilde 3: Nydelig! Jeg ser ikke at det er uskarpt på min skjerm, og ikke har jeg fått nesten et eneste skarpt bilde av fugler selv, så jeg er bare imponert jeg. Det gjelder kompisisjonen også som jeg synes er flott.

Nå skrev jeg visst mye her. Du får ta til deg det du vil.:) Flotte bilder i en serie også ja forresten, det må jeg legge til. Gode tanker bak.