torsdag 30. april 2009

Plomme blomst



Man kan da ikke la en eplegren være det eneste frukttreet på bloggen. Jeg løp derfor ut og tok noen bilder av plomme trærne mine. Ikke så gale dette bildet. Men jeg savner allerede makrolinsen jeg lånte. Noen som har en grei brukt linse å selge til en grei pris?


*Oppdatert*
Da fulgte jeg Rune sitt tips, og kom meg ut i dag og. Og i dag var solen på min side, så jeg slapp å justere for mye på ISO settingene :)




ISO 200, f/11 Lukker 1/160




ISO 100, f/5,6, Lukker 1/500

6 kommentarer:

Lasse Nordvik Wedø sa...

Det er forresten ikke lett å finne en god vinkel når man skal ta bilder sånn som dette, oppdaget jeg. For mye himmel = feil eksponering. For mye en annen retning = rotete bakgrunn. Trening, trening og mer trening. Men jeg føler at jeg begynner å kunne se det allerede mens jeg tar bildene nå, og er ikke like overrasket når jeg åpner bildet i Lightroom. (Som i dette tilfellet er brukt til å sette whitebalance og å justere noen enkle toner.)

Rune Eide sa...

Vinkelen her virker nå grei nok slik sett, men er enig med deg nær det gjelder makrolinse. Eksponeringen virker OK for meg, men dybdeskarphet kan være et problem avhengig av hva du vil ha skarpt. Du kunne jo prøvd ISO 400 og blender 11 under tilsvarende belysning.

Lasse Nordvik Wedø sa...

Ser hva du mener. Skulle nok ønsket meg en f/2,8, egentlig. For å få blomsten i rett fokus.

På de to nye bildene har jeg forsøkt meg litt frem, og jeg er ikke sikker på hvilket som funker best. Det ene har mye mer blomst/gren i fokus, men da blir det mye "rot" i bakgrunnen? På det siste er jeg tilbake til f/5,6, men forhåpentligvis hjelper vinkel og objektet mer hensiktsmessig med tanke på å få blomsten frem :)

Unknown sa...

Syntes du har fått til helt greie resultater her. Fin bruke av dybdeskarphet. Lys og farger er også fint.

Unknown sa...

Ps. Er du på jakt etter et brukt macro objekvtiv så sjekker du på foto.no sin markedsplass. Det er Norges største salgsplass for brukt fotoytstyr.

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/search.cgi

Rune Eide sa...

Blomsten til venstre her er helt super - passer fint at den andre er litt ute av fokus. Det gir fint utnyttelse av dybdeskarpheten. Også en mye "enklere" komposisjon.

Alt etter min ringe oppfatning.