mandag 2. februar 2009

Fyr i vinterkvelden

Det var en vakker solnedgang i dag, jeg var i selskap så det var umulig å "fange den", men jeg fikk tatt noen bilder etter at solen var gått ned.


Blender f/ 5.6, Lukker 1/125, Iso 200, Brennvidde 108mm.


Blender f/ 5.0, Lukker 2,5, Iso 100, Brennvidde 18mm.

Jeg hadde pola-filter på kamera, men er usikker på hvordan jeg bruker det. Fargene var så klare/sterke i utgangspunktet, og jeg synes ikke filteret fikk noen virkning. Tok bilder med og uten. Jeg vet heller ikke hvordan man "stiller det inn", så jeg tok bilder med filteret innstilt på kvartsirklene for å se om det hadde noen virkning. Så hvis noen vil forklare litt om hvordan man bruker det, er det flott.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det var en meget flott solnedgang du har fanget her. Komposisjons messig så er det siste bilde best i mine øyne. Det øverste hadde fått high score på sky watch friday :)

Rune Eide sa...

Helt enig med John - den siste for meg også (du ville fått mange "nice colours" på den andre!)

Jeg er ingen ekspert på polafiler - har ikke brukt nok tid men inntil noen korrigerer: Ta utgangspunkt merket rett opp for landskapsformat og 90 grader til siden for høydeformat. Juster så via søkeren (drei på den ytterste ringen på filteret) til du får det slik du vil ha det. Virkningen vil jo avhenge av hvordan lyskilden og den reflekterende flaten er i forhold til kamera.

Unknown sa...

Jeg så ikke det at du lurte på hvordan man bruker polafilter. Nå har Rune kommet med en god forklaring her, så jeg skal bare legge til hvordan jeg bruker det.
Når jeg tar bilde av en flott himmel så dreier jeg bare filterert til himmelfargene blir som ønsket. Tar jeg bilde utover sjøen eller utover et vann så dreier jeg filterer til jeg ser at refleksjonene på vannet forsvinner. En annen ting er også at polafilterert ikke vil dekke hele bildeflaten når bruker korte brennvidder. Har lest et sted at man bør holde ser fra 35mm og oppover for å få en jevn blå himmel.